2018-06-08 Härliga fredag och trevlig helg önskas er alla mina bloggläsare!

Idag är det fredag igen och det är alltid något extra med just fredagar fast jag inte arbetar längre och har inte gjort sedan september 2011.
 
Känslan på fredagar, efter arbetsdagens slut, är att ha en ledig helg framför mig, och den känslan sitter i. Istället för att förvärvsarbeta i veckorna lägger både Rulle och jag mycket fokus på bland annat fysisk träning och då känns det skönt att "vila" på helgerna och bara ta dagen som den kommer. 
 
På morgonkvisten idag, när Linda och Daniel gått till sina respektive arbeten och Adam till dagis/förskolan, satte jag igång med veckostädningen så det är fint tills de kommer hem och bara kan njuta av helgledigheten. 
 
Efter städningens avslut var det skönt för både mig och Tore att gå ut på en runda i solskenet här på Kungsholmen. Tore är i princip återställd nu från sin lilla stelhet i vänster ben och det känns bra för oss alla, framför allt för honom. Vi var bara ute i en knapp timme för det är varmt för honom så här mitt på dagen så det räckte gott för stunden.
 
Tore är en snäll, tillgiven och trevlig hund och det är roligt att vara ute med honom. Han är mycket social mot människor och så fort någon pratar med honom vill han gärna hälsa med hela kroppen men även om de väckt hans nyfikenhet är det inte alla som uppskattar att han springer fram självmant utan kontroll.
 
Vare sig Tore eller jag har behov av att i samband med rastningen aktivt vilja träffa andra hundar eller jag småprata med deras matte eller husse utan det är bara om han springer lös i en hundrastgård som lek med eventuellt andra hundar där påbjudes.
 
När Tore är med mig får han nosa av omgivningen i sin egen takt. Det är viktigt för en hund och som för oss att läsa tidningen. "Vem har varit här före mig, en fin tik eller en hanne med högre eller lägre rang". Jag har inte bråttom utan låter honom få sin tid men det är ändå jag som bestämmer vart vi ska gå och när vi ska gå samt vem han får träffa eller inte för det är ju jag som för tillfället är hans ledare.
 
Idag när jag var ute med Tore träffade jag på en lustig matte som gick med sin mellanstora lurviga hund. Hon stannade villrådigt framför mig i en korsning med sin hund i sträckt koppel. Jag stannade också och undrade vart hos skulle gå, hit eller dit så vi kunde korsa varandra utan problem. Istället för att svara ställde hon frågan om de kunde få hälsa på varandra och jag svarade att jag inte ville det då läget på hennes hund såg spänt ut och det fanns ingen anledning till något möte hundarna emellan överhuvudtaget.
 
När Tore och jag gick förbi henne började hennes hund att skälla aggressivt och kasta sig framåt i kopplet mot Tore varvid hon skrek att det var mitt fel att hennes hund betedde sig så tack vare att hennes hund och Tore inte fick träffas...😲
 
Jag blev så förvånad att hon skyllde på mig för att hon har dåligt ledarskap över sin hund så jag frågade vänligt vad hon menade men hon såg bara arg ut och gick sin väg. 
 
Det var lika bra det för jag har ingen lust att tjafsa med människor som skyller ifrån sig på andra och inte tar ansvar över sin egen hunds beteende. Tore tittade upp på mig när vi gick och som jag kunde läsa tyckte han också att situationen var märklig. De flesta hundägare är bra att möta men det finns alltid någon som sticker ut precis som det ibland gör i övrigt hos oss människor. 
 
Den värsta sortens människor som jag vet är just de som skyller ifrån sig på andra när deras liv inte går i den riktning de tänkt sig. Att ta ansvar för sina egna handlingar och beteende verkar främmande för en del och de  ser inte eller förstår att felet ligger hos dem själva.
 
Nåväl, vi fick en mysig promenad Tore och jag och det är viktigast att fokusera på det som är bra även om en del möten väcker funderingar.😊
 
En av de vackra vildrosor som blommar för fullt efter vår väg...
 
Tore, en snäll, vänlig och glad hund...
 
En installation av naturen själv i Kristineberg, fint att de sparat den gamla ekens stam fast den gått ur tiden...
 
Vy över Alviks Strand från Fredhäll i närheten av Tranebergsbron...
 
Stort TACK till goa fina Tore för en mysig rastrunda och nu får vi se vad resten av dagen har att bjuda på fast jag är övertygad om att det kommer bli en fantastisk dag och kväll tillsammans med min älskade Fina Familj😍
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en mysig fredag samt trevlig helg och tack för att du läser min blogg! 😀 

Kommentarer:

1 Elisabet Lundqvist :

Ja jisses, det finns många människor som inte ska ha djur😨.
/Elisabet

Svar: Tack Elisabet och jag håller med dig 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Den hunden är det synd om. Borde få en annan matte. Men det handlar nog om osäkerhet,tror jag. Både hos hunden och dess förare. Hoppas du får en trevlig helg. Kram Gertrude

Svar: Ja Gertrude det tror jag också sådan förare sådan hund. Jag önskar dig en synnerligen trevlig kväll och helg samt stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Birgitta S :

Trevlig helg till dig också ! Idag har vi firat en student så härligt att se deras glädje. Skönt att Tore är bättre det finns konstiga människor som inte borde ha djur skönt att det gick bra
Må så gott kram

Svar: Tack så mycket Birgitta och hälsa grattis till den nybakade studenten😀 I övrigt håller jag med dig samt må så gott samt varm kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anonym:

Godmorgon Annika. Inte speciellt förvånad över hundägarens beteende men man slutar aldrig att förvåna sej. Nästan varje gång jag är ute och springer i slingan i skogen möter jag hundägare som har sina hundar lösa och inte har någon koll på sin hund. Hundarna kommer efter mej, skäller och nafsar. För mej gör det inget för vi har själva en stor hund, men det finns det personerna som är rädd och vi har nu också mycket fågelungar i skogen...Önskar dej en finfin helg Annika. Själv är jag i Malmö fredag morgon till söndag kväll och gör yinyoga. Kram Anette

Svar: Godmorgon Anette och tack så mycket för din kommentar 😀 Härligt med yinyoga och ha det så bra i Malmö och njut av helgen 👃Stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Eva Lång:

Förstår precis vad du menar med att hundar inte jämt behöver nosa på varandra för att hälsa. Det har de redan klarat av på håll.

Svar: Tack så mycket Eva för din kommentar och respons :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: