2018-06-11 Måndag - dvs en ny fräsch vecka har börjat med promenad med Tore i Karlbergsparken

För att få lite variation vid mina promenader med Tore gick vi idag till Karlberg och Karlbergsparken. Där finns det motionsspår och gångvägar i en vacker natur och det är härligt med denna oas mellan de omgivande trafiklederna, bland annat Essingeleden. 
 
Parken ligger i militärområdet Karlberg men det är fritt för allmänheten att besöka parken på vardagar 06.00-22.00.
 
https://www.utinaturen.nu/portfolio/karlbergs-slottspark/
 
 
Via grinden till höger om den stora grinden går man in om man vill besöka parken...
 
 
En minnestaty...
 
Tore smilar...
 
Vacker natur att gå och vistas i...
 
 
Fyrverkarhuset...
 
 
Härlig natur...
 
En gammal ek...
 
...som en gång i tiden verkar ha kapats i toppen men grenverket har tagit över...
 
Parken mot Essingeleden är omgärdad av bullerplank men via den här höjden kunde jag blicka ut över Ulvsundasjön... 
 
 
 
Tore och jag fick en mysig runda i parken med för hans del nya doftande marker och för min del nya vyer och efter detta besök gick vi hem igen...
 
 
Under Essingeleden finns en rabatt med dessa lustiga plantor...
 
Stort TACK goa fina Tore för en mysig promenad och om ca 30 minuter är det dags att hämta Adam från dagis och då blir det ny fart på mormis som Adam kallar mig emellanåt 😍
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en härlig måndag!

Kommentarer:

1 Anonym:

Den lustiga plantan ser ut att vara en Allium. Men å andra sidan är jag inte så kunnig på blomster. Mer på att njuta av blomning då. Det är så roligt att gå med dig på andra vägar än de man går på som tillfällig besökare. Man får se en annan bild av Stockholm. Ha en skön dag. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrud för din kommentar samt respons och det glädjer mig att du gillar mina inlägg :-D Jag älskar blommor och natur men är inte heller något vidare på olika arters namn utom de allra vanligaste förstås. Ha en skön dag du också samt stor varm kram tillbaka <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Såg ni Pompes (Karl XII:s hunds) grav? En av tre hundar med samma namn som kungen hade.

Svar: Nej anonym det gjorde vi inte denna gång men tack för tipset :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: