2018-06-14 Med Tore på kulturell promenad i Karlbergsparken och möte med rådjur...

Idag blev det promenad med Tore i Karlbergsparken igen för att hitta lite nya stigar och gångvägar kontra de jag gått på förut samt ta del av några kulturella minnen därifrån.
 
Minnessten i Karlbergsparken...
 
Karl XII ´s hund Pompes grav...
 
Hunden Pompes grav...
 
Vila i frid Pompe 😍
 
Vackra blomster vid min färdväg... 
 
En minnesstaty rest för Wilhelm von Döbeln...
 
 
 
En av de vackra stigarna i parken om man vill lämna gångvägarna emellanåt...
 
På väg mot Neptuni Tempel...
 
Neptuni Tempel...
 
 
På vägen såg vi 2 råddjur framför oss som sprang in och gömde sig i lövverket samtidigt som de hade koll på oss... 
 
Vi ser er och ni ser oss men vi ska inte göra er någon skada. Tore var nyfiken förstås men var givetvis kopplad då det är en regel i parken och vi stod stilla en stund och väntade och när rådjuren började äta fortsatte vi i lugn takt förbi dem...
 
"Går ni nu äntligen så vi kan få vara ifred" ser Råbocken ut att säga...
 
Efter en stund såg vi ytterligare ett vackert rådjur som betade ömsom tittade på oss...
 
Hej lilla Rådjur vi ska inte göra dig illa...
 
Det är verkligen rofyllt att gå i den vackra naturen i Karlbergsparken och det finns många stigar och parkvägar att välja på hit och dit och tillbaka. Härligt!
 
Stort TACK goa fina Tore för en mysig och upplevelserik promenad!
 
Nu ska jag snart hämta Adam och han är frisk och kry igen och saknade sina kompisar på dagis att leka med. Efter dagis får han nöja sig med mig resten av eftermiddagen, tills pappa Daniel och mamma Linda kommer hem, och det gillar han också då vi alltid hittar på något skoj att göra tillsammans.
 
Tur att jag har mycket energi för det behöver man massor av tillsammans med en glad och livlig 4-åring som har mycket spring i benen och är full av upptåg. När det blir lite för livligt sitter en saga bra på plats och då kommer lugnet och tar vid en stund.😊
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en finfin torsdag!

Kommentarer:

1 Anonym:

Det är härligt med ett rikt djurliv. Underbart att leva nära och med naturen. Just nu hugger de gräs för hö och vi har massor med cirkulerande glador över huset och marken. Ha en finfin torsdag kväll. Det tänker jag ha. Kram Anette

Svar: Ja det är det verkligen Anette och ha en finfin kväll du/ni också samt kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Vad kul få se Pompes grav.
Min pappa var historieintresserad och pratade ibland om Pompe.
Vackra rådjur ni fick se.
Kram Titti

Svar: Tack Titti och det tycker jag också 😀Kram 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: