2018-05-03 Gammal varmvattenberedare ut och ny in...

Vår varmvattenberedare på 30 l, som vi haft sedan begynnelsen 2006 när vårt hus var nytt, har vi nu tvingats kassera för gott. Den var utseendemässigt i bra skick, då vi haft den inne i vårt förråd i skydd från regn och sol, men nu hade den en vattenläcka som kunde påverka elanslutningen i beredaren. Då är den farlig att ha kvar då el sprider sig med vatten och kan medföra att vi får en stöt eller så i samband med dusch eller vattenkranarna.
 
12 år är en mycket bra hållbarhetstid och den har fungerat klockrent under alla dessa år. Under årens lopp har vi dock bytt ut en och annan vattenslang som börjat läcka men det hör ju till för de kan inte hålla hur länge som helst. framför allt inte i detta tropiska klimat. 
 
Rulle upptäckte häromdagen att det droppade sakta från fästet till en av slangarna och bytte ut den slangen. Det hävde dock inte den lilla läckan så vi kontaktade Äd på Chaba som skickade hit Nek, deras elektriker/rörmokare för att kolla vad orsaken var.
 
Han fixade och donade och upptäckte tillslut läckan inne i behållaren och sa att det här är farligt och att varmvattenberedaren måste bytas ut. Han tog bort elanslutningen till beredaren så faran med elen skulle elimineras direkt.
 
Dess bättre hade Chaba en ny varmvattenberedare i lager av samma märke på 30 l men med bättre hölje och annan elanslutning så den fick vi monterad idag.
 
Vår nya fina varmvattenberedare...
 
Nek som snart är klar med arbetet...
 
Vår gamla varmvattenberedare som vi haft sedan 2006...Fräsch och fin om man bortser från den vita färgfläcken förstås 😊 Bye, bye och tack för alla dessa år som du värmt upp vårt vatten!
 
Vi är så tacksamma för att vi har Äd på Chaba som vi bara ringer till eller besöker på kontoret, ett stenkast från oss, och hon är snabb och ser till att vi får den hjälp vi behöver utan onödigt dröjsmål.
 
Det är annars inte lätt som farang, om man nu inte är duktig på thai förstås, eller den man måste kontakta inte kan någon eller minimalt med engelska, när det händer något i huset vi behöver snabb hjälp med.
 
Om vi inte skulle ha en entreprenör som t ex Chaba, den entreprenör som ansvarar för vårt husområde, eller om vi hade ett enskilt privat hus som inte tillhörde något husområde alls, skulle det för oss vara oerhört svårt att göra oss förstådda i kontakt med t ex el- eller vattenbolag, kommun eller andra myndigheter. Vi är därmed som skrivet mycket nöjda och tacksamma att vi bor i ett husområde och har professionell personal som kan hjälpa oss med det vi behöver få hjälp med och det till en förhållandevis mycket billig penning.  
 
Stort TACK Chaba för att ni finns!
 
   

Kommentarer:

1 Maria:

Skönt att det upptäcktes i tid och vilken snabb service! Pok äe

Svar: Ja verkligen hjärtat! Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: