2018-05-06 Snart skördedags av gul mangofrukt och bananstock...

Om några dagar är det dags att skörda både bananstocken och mangofrukten och det är lika roligt varje gång att få frukt från vår egen trädgård.😀 Efter att bananstocken tagits bort tar man bort hela bananplantan då den bara bär frukt en gång och ser lite ledsen ut efter det.
 
I år har vi bara fått en (1) mangofrukt och en (1) bananstock hittills men det är gott nog det. Nu ska vi med nöje skörda den andra mangofrukten och den andra bananstocken och så vi se hur mycket det blir totalt under året.
 
När det gäller både bananer och mango samt annan färskt säsongsfrukt här i Thailand är det billigt att köpa frukten så det är bara nöjet att få det från den egna trädgården som skiljer. 
 
Det tar drygt 4 månader för en bananstock att mogna till ätbara bananer efter att den blivit till via bananblomman och nästan lika länge för en mangofrukt.
 
Snart dags för skörd och nedtagning av bananplantan som nu gjort sitt...
 
Snart är gul fin mango som är så mjäll och god 😋
 
Jag önskar dig min bloggläsare en skön söndag!

Kommentarer:

1 Anonym:

Har man bara ätit den mango som finns att köpa här i Sverige så vet man inte hur " paradisets frukter " smakar. Lycka till med skörden och en stor kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude och jag håller med dig. Frukten ska helst köpas där den är odlad då smakar den bäst. Stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Elisabet Lundqvist :

Åh vad härligt, jag älskar mango i Thailand. Har slutat köpa den i Sverige för det går inte att jämföra smaken. ☺/ Elisabet

Svar: Vad härligt Elisabet och då har du ytterligare något att längta till här i Thailand 😍😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Karin:

Härligt att skörda egna frukter,jag köpte en mogen mango häromdagen den var ganska god men inte alls i närheten av den du får. Jag läser din blogg regelbundet och är full av beundran av dina målande beskrivningar av Hua yang. Tack för att du orkar.

Svar: Tack så mycket själv Karin för din kommentar och respons på min blogg och det gör mig mycket glad 😍 Så klart jag orkar när jag får så här fina kommentarer 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anonym:

Vi besökte Huay Yang i februari med vår son på 5 år då ramlade en liten mango ner vid huset vi hyrde (Orkidé), oj så god. Sonen följer din blogg för han älskar hundar & vi åkte hem till Mia så vi fick följa med och mata "vildhundarna" som var så fina och tama. Kram från oss

Svar: Vad härligt att ni fick en sådan fin upplevelse här i Huay Yang och tack för att ni följer min blogg😊 Välkomna tillbaka till HY igen och stor varm kram till er alla från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Birgitta S :

Hej färskare än så kan inte frukten bli o ingen transportsträcka 😄trevlig vecka kram

Svar: Hej Birgitta och visst är det fantastiskt :-D Önskar dig också en trevlig vecka samt stor varm kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Pernilla Andersson:

Vad häftigt. Roligt att odla annat än vad man kan göra i sverige..
Bygger ni hus och semestrar eller bor ni i Thailand??

Svar: Tack så mycket Pernilla och det är riktigt häftigt att odla eget men det är billigare att köpa här i Thailand 😋 Vi bor här i eget hus sedan 2006😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: