2018-05-11 Välkommen till Hat Wanakon och Dolphin Beach - Trevlig fredag och helg tillönskas er alla!

Idag beslöt jag att ta min strandlångis söderut från min vanliga utgångsplats för jag var nyfiken på hur det ser ut vid hamninloppet mellan Dolphin Beach och Jacks Beach.
 
Det är mycket varmt nu och det är en slö stämning över hela Huay Yang. Hundarna sover som stockar här och där och det är nästan helt tomt på folk på stränderna. Det är verkligen lågsäsong nu på alla plan men den här tiden på året gillar jag bäst mellan april-september.
 
Havet är klart och lugnt och hela byn verkar ha gått in i vila efter högsäsongen. Många restauranger har stängt för säsongen då de inte kan ha öppet för en eller annan matgäst. Men det finns fortfarande öppna matställen och restauranger och samtliga diverseaffärer är öppna så det går ingen nöd på vare sig oss eller bybefolkningen i övrigt. 
 
Min tjocka gren där jag parkerar min cykel strax i närheten och grenen syns tydligt från  stranden så den är mitt landmärke när jag går hemåt på stranden...
 
Lugnt hav idag med loja vågor men så är det oftast så här års...
 
Värmen vibrerar i den nästan vindstilla luften även här vid havet just nu...
 
 
Chan- och Thaisi Islands
 
Vy norrut och det är smalare strand idag också... 
 
Nedanför Wat Sanuk tempelområde börjar nybygget ta form och det ser trångt ut för den fd Da´s Restaurant som tidigare var Bengts Restaurang och som nu i princip är helt förfallen...
 
Synd att det blev som det blev då läget är fantastiskt precis vid stranden (Huay Yang Beach) och dåvarande Bengts Restaurang var en av våra absoluta favoriter och det var alltid mycket matsgäster där under högsäsongen. Det var ett antal år sedan nu men vi har fina minnen därifrån 😊
 
Aum´s Restaurant ligger granne, vägg vid vägg, och det är en liten mysig restaurang som är ett gott alternativ...
 
Kanske det ska bli ett litet tempelhus...
 
Jag traskade vidare söderut och in på Dolphin Beach och här i kurvan bor Tui, som jobbar för Huay Yang Dog & Cat Rescue, och nu är det matutdelning till strandhundarna. Tui´s syster slår på en stekpanna med en slev och det är matsignalen till hundarna.
 
De är mycket slöa av värmen och var inte heller särskilt hungriga och åt bara lite av torrfodret och var sedan nöjda och gick och lade sig i skuggan för att sova.   
 
Matutdelning till strandhundarna av Tui´s syster...
 
Vy från stenpiren mellan Dolphin Beach och Jacks Beach och här är hamninloppet för fiskebåtarna...
 
 
Dolphin Beach mot norr... 
 
En smal vattenfåra men hyfsat djup just här så fiskebåtarna kan gå in i hamnen...
 
 
Vy mot nordväst och därborta ligger Villa Waree´s husområde... 
 
 
 
Här vände jag och gick norrut igen...
 
Stor sala med perfekt skuggplats och soffor för strandhundarna att sova i så här i värmen...
 
Mmm vad mysigt det ser ut...
 
Stort TACK till mig själv för en skön strandlångis och till dig min bloggläsare önskar jag en mysig fredag samt helg!
 
Vi kommer att fira fredagskvällen tillsammans med våra fina goa vänner Annika och Göran och jag är övertygad om att kommer bli mycket trevligt! 😀 

Kommentarer:

1 Anonym:

Jag kände den tryckande värmen och vågorna som nafsade i mina bara fötter. Men jag måste lära mig att ha något på huvudet. Eller så får du bara gå i skuggan. Tack för dagens promenad och ha en trevlig kväll. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket själv Gertrude för att du kände känslan jag ville förmedla 😊 Jag har alltid min hatt med nackskydd på mig på stranden oavsett sol eller mulet på dagtid. Det tog lite tid innan jag insåg vikten av det. Thailändarna är mycket klokare än oss när det gäller att skydda kroppen och knoppen så vänj dig snabbt 😋 Ha en mysig kväll du/ni också och stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Tack Annika för underbara bilder. Härlig bild på hundarna som ligger och slöar. Förstår precis hur du känner att det är skönt när det går ner på lågsäsong. Som vi känner på Österlen i september när alla turister och sommargäster åker hem, fast det har varit väldigt trevligt. Ha en finfin helg. Det tänker jag ha. Kram

Svar: Tack så mycket själv Anette och ha en mysig helg😍 Kram 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Elisabet Lundqvist :

Hoppas ni får en jättehärlig helg, själv ska jag och gubben plocka fram våran HD och premiär åka för säsongen 😀 så är det när man bor i Norrland. / Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet och ha en mysig MC tripp samt njut av våren😊😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Birgitta S:

Härliga bilder o fina vovvar som slöar alla blir slöa av värme förstår att du o Rulle njuter av lugnet även om det är roligt när allt är öppet o fullt ös jag förstår bästa tiden på landet är helgerna nu o när sommarlovet är slut visserligen har vi ingen restaurang o affär under hösten där ute men det går det också o för en helg är det inte mkt man behöver o vi laddar frysarna trevlig helg o kram
Birgitta S

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och visst är det härligt med lugnet både före och efter stormen 😊 Trevlig helg och kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: