2018-11-27 Nu kommer det att stickas på små fågelfötter....

Tidigare har jag berättat att duvorna hittat till den AC som sitter på baksidan av vårt hus uppe vid taket.
 
Jag började då med att lägga ett nät över AC:n och det fungerade fint i några dagar men de rackarns duvorna brydde sig till slut inte om nätet utan satt där igen och kurrade som duvor gör.
 
Då köpte jag ett par plastbackar och ställde ovanför AC:n och trädde nätet över alltihopa och det fungerade finfint men var inte så vackert att se på. Visserligen ser inte så många detta mindre vackra projekt då det befinner sig på baksidan av huset men ändå.
 
Igår pratade jag med Add på Cha-ba, som sköter om vårt område, och hon föreslog stickande stålpinnar som sitter på en hårdplastyta som de dessutom hade på lager. Det skulle behövas 3 på rad samt 1 till AC röret in till huset.
 
De 3 på rad sattes fast på en platta som är lika stor som ovanytan på AC:n och därmed lättare att ta bort vid behov och det ser snyggt ut. Stålpinnraden till röret sattes fast med buntband.
 
Nu kan de rackarns duvorna inte gästa vår AC mer och får söka sig till ett annat hus istället😊.
 
3 stålpinnar på rad på platta... 
 
...och en på röret in till huset...
 
Dessa stålpinnar på plastyta finns att köpa på HomePro i Prachuap Khiri Khan. Då måste man köpa en hel låda med massor med stålpinnar för drygt 2 000 baht och det kändes onödigt då vi bara behövde 4 stycken till den här AC:n och inte var i behov av fler för tillfället. 
 
Vi har tidigare placerat samma typ av stickpinnar på ovansidan av en fönsterram och det fungerar perfekt för att hålla fåglarna borta, som bajsar ner väggen, och den stickpinnen har vi fått i gåva från två av våra goda vänner. 😍
 
Stort TACK till Cha-ba för en bra praktisk lösning för att få bort duvorna!
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Mycket finurlig lösning och jag hoppas den är långvarig. Själv brukar jag använda mina stickor till annat 😁kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude för din kommentar och det hoppas vi också då piggarna hjälpt och hjälper efter flera år där vi placerat den. Dina stickor gör sig bäst i dina händer 😁 Kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Birgitta S :

Hej! Vad bra att ni hittade en lösning på duvproblemet. Våran fina flicka som vi har på dagspassning här från början av September är så go. Hon har även tillbringat några nätter här under hösten när husse är borta på jobbresor. Hon har haft mkt hang ups o utfall på olika saker men blir tryggare o tryggare . Så gott att se då hon är en adopterad gatuhund från hundar utan hem på Irland . Men hon försvarar oss som bara den . Jag var ute igår kväll med henne o en stackars man kom fram o frågade om vägen till något . Hon satte sig framför mig o morrade från djupet. När jag sa att det var ok så blev det bra. Men hon hade stenkoll o satt precis framför mina fötter tills vi pratat klart . Däremot litar hon o är mkt social med andra hundar i rastgården . Inte konstigt gatuhund o umgåtts med dem de första månaderna i sitt liv. Är nog lite samma sak med dina vovvar de har sina hundkompisar o sen finns det några människor de litar på. Som dig o de vaktar din cykel . Må så gott 😍

Svar: Tack snälla Birgitta för din kommentar och visst är det underbart med dessa goa fina hundar som sorterar ut vad som är okej eller ev inte. Vilken härlig hund du beskriver som dessutom fått det bra. Må så gott och stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 BIrgitta S :

Skulle vara vaktar dig och din cykel.

Svar: 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: