2018-10-09 Cykelträning i solens sken till/från Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, 78,84 km...

Idag fick vi en härligt svettig cykelträning i solens sken till/från Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon (DSK). Underbart att komma hem igen med rena torra cyklar samt utrustning😀

Vattenpaus innan 2 km backen...

Vädret bjuder på solsken idag och det märks framför allt på det ökade vattenintaget...

Hej kossan jag är inte farlig....

"Mmmm, okej då kan jag äta i lugn och ro igen"...

Så var då 2 km backen återigen avklarad i solens glans...😅

På väg mot den lilla byn Ban Thon Kleth började vi direkt med intervallträningen och vi hann med 5 stycken 1 minuters idag och lugnt vilotempo där emellan på 2 minuter. Intervallträning är perfekt om man vill ha upp flåset samt för att öka på styrkan i benen.

När vi var framme i PKK gjorde vi återigen ett besök på Viriyah för att denna gång betala för 3-parts försäkringen på min Forza samt obligatorisk trafikförsäkring och skatt. Skönt att få det gjort i god tid innan försäkringen, skatt och trafikförsäkring löper ut.

Bra att förena cykelträningen med nytta också när vi ändå är där 😀

Efter besöket cyklade vi vidare till vår favorit 7 Eleven strax norr om Apberget och en vy som den här under vilo- och energiintagningspausen är bara bonus.

När vi var nöjda med pausen tog vi strandvägen tillbaka och efter PKK tog vi Akvarievägen mot Phet Kasem Road...

Kort vattenpaus innan vidare cykling till Phet Kasem Road...

Inga hotfulla regnmoln idag på vägen hem till Huay Yang...

En vy över kommande dubbelspår som bara står på Thai. Vi har en liknade skylt i Huay Yang vid järnvägsövergången mellan Jacksvägen och Tempelvägen om du vill titta närmare på den.

På väg via landsvägen till Phet Kasem Road valde Rulle att köra lite tempo och jag körde på i vanligt tempo och var en bit efter Rulle. Plötsligt hörde jag snabba krafsande ljud i asfalten bakom min cykel och ett par hundar från ett av husen hade rusat ut och var efter mig och skällde och gläfste och kom upp precis bredvid min cykel och ville gärna åt mina ben.

Att cykla ifrån dem bara gick inte så det var bara att stanna och säga åt dem på skarpen att ge 17 i mig. Jag stampade i backen och vände cykeln mot dem och då troppade de tillslut iväg och in på sin gård igen några 100 meter bort, puh!

På den här landsvägen har vi aldrig blivit jagade av några hundar under alla de år vi cyklat här så det var en total överraskning. Skönt att det gick bra i vart fall.😊

Men det är så det är att cykla i vår omnejd, på en del ställen vet vi att det kan finnas jagande hundar men det är inte alltid som de ids jaga oss och ibland kommer det någon eller några hundar på ställen där vi inte sett dem tidigare. Det gäller alltså att ha lite koll och vara beredd men ta det lugnt och inte bli hysterisk när de kommer farande.

Att bli rädd och vingla hit och dit med cykeln och/eller tappa balansen samt ramla av cykeln är farligare än att cykla ifrån dem eller stanna och mota bort dem. Ingen av dessa hundar har bitit eller skadat oss på annat sätt utan de flesta är lite småfega och ger sig när de möter motstånd.

Vare sig Rulle eller jag är rädda för hundar men vi har stor respekt för dem och de gör ju egentligen bara sitt jobb, d.v.s vaktar sitt revir, men en del hundar är mer idoga än andra och tar sitt jobb på största allvar😏.

Dagens cykelträningspass till/från PKK via DSK...

Stort TACK min älskade Rulle för ett mycket svettigt, varmt, skönt cykelträningspass och till dig min bloggläsare önskar jag en angenäm tisdag!

Om du gillar det här inlägget får du gärna klicka på gillahjärtat 💗och det är ännu roligare om du även lämnar en kommentar via kommentarsfältet😀 Om du tycker det är knepigt kan du gå in som anonym men i texten kan du skriva ditt namn.