2018-09-02 Dagens kastreringsprojekt via Huay Yang Dog & Cat Rescue på Wat Samut, några lusiga valpar samt fina Livia...

Då var det återigen dags för kastreringsprojektet via Huay Yang Dog & Cat Rescue på Wat Samut och dagens resultat blev 6 hundar och 4 katter.
 
Det kom en matte med sin lilla grisekno som hade problem med testiklarna så den kastrerades. Eftersom kastrering av grisar eller andra djur, förutom hund och katt, inte ingår i projektet betalade matte kastreringen själv.
 
Den enda farangen för dagen som var med idag var jag men det är inte så konstigt under lågsäsong. 
 
I väntan på patienterna för dagen...
 
Veterinär Pailins dotter Ploy
 
Den första som kom var en liten grisekno, drygt 2 månader gammal, som hade problem med testiklarna och hans matte bad om hjälp. Hon stod för kostnaden själv då inga andra djur än hundar och katter ingår i projektet...
 
Veterinär Pailin och hans dotter Ploy som utbildar sig till veterinär och nästa patient var en liten katt...
 
Lugnande sprutan börjar verka...
 
 
 
Wut...
 
Lite väskor till försäljning och förtjänsten går direkt till Huay Yang Dog & Cat Rescue...
 
2 thailändska kvinnor köpte varsin liten väska á 100 baht som projektet tackar så hjärtligt för 😍
 
Dags för den lilla griseknoen att bli kastrerad...
 
Här kommer matte med sin tik som inte gärna ville gå in själv...
 
Matte verkar sympatisera med sin tik i samband med den första lugnande sprutan, med tanke på mattes min...
 
En söt men lite morrig osäker tik.... 
 
 
Snart dags för den här tiken att sova...
 
...och hon somnade snabbt...
 
Den här tiken har fått sin första lugnande spruta men ville inte somna...
 
 
 
Pailin ger en lugnande spruta till katten...
 
 
Ingen sömn ville infinna sig än...
 
...men nu efter insomningssprutan somnade hon vare sig hon ville eller inte och det är dags för kastreringen...
 
En 5 månaders tik som håller till på tempelområdet blir nu kastrerad...
 
Dagens resultat....
 
------------------------
 
När projektet var avslutat för dagen vid kl 12 tiden såg Num Whan 4 små valpar som gick ut och in vid toalettlängan vid templet och hämtade dem då de hade både löss samt fästingar.
 
Vi pudrade dem med löss- och fästingborttagningspuder och plockade bort fästingar mellan tårna samt inne i öronen. 
 
Jisses, vilka små sötnosar...
 
Min lilla patient som tyckte det var mysigt att bli ompysslad och var mycket lugn och fann sig väl i behandlingen där i mitt knä...
 
Num Whan och jag med småttingarna...
 
Mina kläder har också blivit vita av pudret fast jag inte har löss, tur att kläderna är tvättbara 😀
 
Här håller småttingarna till...
 
 
Effektivt löss- och fästingbortagningspuder....
 
Efter detta gick vi till Livia för jag ville visa dem hur fin hon blivit....
 
När Livia och hennes kompisar (Svartvit, Blackie m.fl.) hörde att vi kom kom sprang de först fram och skällde på oss men när Livia såg att det var jag blev hon alldeles tokig av glädje. Hon hoppade och skuttade och trängde undan Svartvit från mig för Livia vill tydligen ha mig för sig själv. 
 
Jag lyfte upp henne i min famn, och hon har blivit tung den lilla tiken, och visade Wut och Num Whan hennes rivsår på halsen och de irriterade rosa tårna på tassarna. Wut gav henne henne en injektion mot parasiter så nu kommer hon att bli bättre även när det gäller det.
 
Livia ville gärna vara kvar i min famn och hon är så mysig att hålla i samt det är underbart vilket band man skapar när en hund märker att vi vill den väl och lite till😍. 
 
Livia som ville ha alla godispinnar själv och inte gärna dela med sig till sina kompisar...
 
Livia följde med mig en liten bit när jag skulle gå tillbaka till min cykel men sedan stannade hon, tittade efter mig och vände sedan om och gick tillbaka till sina kompisar...
 
Hon har verkligen funnit sig till rätta och har utvidgat sitt område lite och håller inte till bara i närheten av sin stora bur och de andra hundarna där verkar ha accepterat henne till fullo.
 
Vilken lycka och glädje för henne och även för mig som sett den här positiva förändringen sedan Tui hämtade henne i slutet på juli då hon var på gränsen till svältfödd samt mycket sjuk. 
 
En på nytt född och lycklig Livia...
 
Hej då Livia, vi ses snart igen! 
 
Stort TACK för att jag fått möjlighet att vara med på dagens kastreringsprojekt med mera!
 
För dig som vill att våra hundar och katter i Huay Yang ska må bra och att inte antalet hundar och katter ska  utökas mer än det finns kontroll över får du gärna lämna ett ekonomiskt bidrag så verksamheten kan fortsätta, länge, länge till.
 
 
Vi som har varit med här i Huay Yang både före och efter att Huay Yang Dog & Cat Rescue startade kan garantera att det är en oerhört stor skillnad på nu och då. Som det var innan vill nog de flesta som bor eller vistas här inte ha tillbaka. 
 
Stort TACK till Göran och Mia, Wut och Num Whan samt Tui för ert fantastiska oavlönade arbete och ni är guld värda allesammans! 💗 💗💗💗💗

Kommentarer:

1 Anonym:

Underbart att få ta del av ert fantastiska arbete Kram
Susanne O 4

Svar: Tack så mycket Susanne och kram tillbaka ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Elisabet Lundqvist :

Fantastiskt arbete som vanligt 😊❤ / Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Mia:

Ett stort tack till dej goa Annika !

Svar: Tack så mycket själv goa fina Mia!❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Tiina:

Exemplariskt arbete!! Vilka söta valpar du visade också, helt underbara... Kram, Tiina

Svar: Tack så mycket Tiina och kram tillbaka! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Birgitta S:

Hej ! Vilka söta valpar skönt att de fick hjälp. Fina Livia så skönt att hon har fått ett bra hundliv. Kram Birgitta S

Svar: Hej Birgitta och tack för din kommentar och kram tillbaka ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Michaela:

Åh så söta!

Svar: Ja visst är de Michaela😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Tiina:

Livia ser ju verkligen välmående ut nu, vilken otrolig skillnad!!

Svar: Javisst är det stor skillnad på Livia nu och då Tiina, härligt!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: