2018-09-29 Shoppingtur till/från Pop Shop med ovälkommen punka som Samran fixade...

Vilken osis men ändå tur i oturen att punkan inföll utanför Pop Shop. Jag hade precis storhandlat och varorna, utom ett paket Flora som jag tog med själv, skulle levereras till vårt hus senare. När jag kom ut till min Trek bycykel hade den vält på grund av att all luft hade gått ut ur bakdäcket😱.
 
Jag har en cykelpump med mig på cykeln men det hjälpte inte då jag misstänkte en rejäl punka på slangen i bakdäcket. Till min lycka har Samran sin verkstad snett mitt emot Pop Shop och eftersom han även cykeltränar kan han hantera cyklar och inte bara bygga salenger.
 
Jag bad honom testa om däcket gick att pumpas upp men luften gick ut direkt så det var bara att glömma då vi nu båda konstaterade att det var en rejäl punka på slangen. Samran frågade om jag hade med mig någon extra slang men det har jag inte på min bycykel, vilken jag borde ha haft, men berättade att vi har extraslang hemma i huset. Samran har också slangar att tillgå men inte rätt storlek till min cykel.
 
Samran monterade snabbt bort bakhjulet och plockade ur den gamla slangen från däcket och det var ett stort hål (slitage) precis bredvid ventilen och slangen är lagad sedan tidigare några gånger och har nu tjänat ut så den var bara att kassera.
 
Vi kom överens om att jag skulle hämta den nya slangen hemma så skulle han fixa däcket. Jag fick vänligt nog låna hans gamla Yamaha motorcykel 125 cc och det var mycket bra för asken med Flora började bli väl varm och var nära smältpunkten så jag behövde komma hem snabbt för även den sakens skull 😀.
 
Kul men lite ovant att köra en liten Yamaha motorcykel på 125 cc i förhållande till min Honda Forza 300 cc som jag upplever som stadig i jämförelse med den lilla Yamahan men det gick bra det också 😎.
 
Väl hemma var det bara att stoppa den stackars uppmjukade i Floran i kylskåpet samt plocka fram rätt storlek på slang ur Rulles förråd med cykelprylar, tur nog välordnat.😊
 
Rulle var på gymmet Chang Corner och tränade och hade ljudet av på luren så han var inte mycket till hjälp just då i vart fall för att ge mig vägledning. Jag hittade ändå den rätta storleken på slangen och sedan var det bara att åka tillbaka till Samran igen med hans motorcykel.
 
Jisses, hädanefter blir det att ta med slang även för min cykling i byn på byhojen. 
 
Pop Shop och Samrans verkstad...
 
Yamaha 125 cc som jag fick låna för att köra hem och hämta slangen...
 
I med nya slangen...
 
 
 
Slangen i däcket, luft i slangen och sedan montering av hjulet på cykeln och så var det bara att cykla hem igen. 
 
Stort TACK till Samran som fanns där som en räddande ängel och fixade min punka! 😍
 
Huay Yang har inte allt bara det bästa och framför allt vänliga hjälpsamma bybor!
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Att hjälpa en medmänniska känns säkert lika bra för dom som för oss. Och de har väldigt lätt för att hitta lösningar till problem. Men sen kan det ju bero på att du är snäll och trevlig och ser människor utan skygglappar. Trevlig helg och en stor kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude för din fina kommentar och här i Thailand är de generellt vänliga och hjälpsamma när nöden kräver. Fantastiska människor och det är ju Buddhas livsstil de håller sig till. Det borde fler göra så skulle världen vara mer kärleksfull att leva i. Trevlig helg och stor varm kram tillbaka! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

Underbart...Tacksamhet. Om jag ger något till någon annan kommer det tillbaka till mig själv..på något sätt. Precis hemkommen från min grupp jag har i yinyoga och känner STOR tacksamhet för livet...Ja Buddhas livsstil= I LIKE! Ha det finfint Annika. Kram Anette

Svar: Tack så mycket Anette och jag kan bara hålla med dig att det är så det är. Härligt med välgörande yoga också. Ha det fifint du också samt kram tillbaka 😁😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Hej Annika. Följer din blogg så jag vet att du cyklar mycket. Ursäkta mig då om jag frågar dig såhär på bloggen om du tror att Samran kan fixa cykelväxlar? Mina 6 i min bycykel knastrar och det knakar och kedjan hoppar av. Jag känner till cykelverkstad ni brukar anlita i PKK men bäst är ju naturligtvis att få det fixat i byn. Mvh Ulla-Karin Nordvall

Svar: Hej Ulla-Karin och du kan alltid kolla med honom då han cyklar själv och om inte han kan han säkert rekommendera någon annan i byn. Förmodligen är det en justering samt lite smörjning som gäller. Lycka till och tack för att du följer min blogg 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: