2019-01-09 Härlig strandkortis på Hat Wanakon med "mina" vovvar...

Återigen dags för strandpromenad på Hat Wanakon och vinden har mojnat, vågorna är fortfarande stora som rullar in men på havet är det ganska lugnt.
 
 
Ända hit upp har vågorna sköljt upp under regnovädret för några dagar sedan...
 
En stor klase av vackra fröpåsar av okänd växt har spolats upp på stranden...
 
Den här kokosnöten påminner om en Igelkott...
 
Idag fick jag en mysigt sällskap med "mina" vovvar igen och jag har inte träffat dem sedan i onsdags förra veckan. De ville gärna hänga på och Siikhaau och Lillflickan är pigga och alerta men Berta är lite långsam och hänger inte riktigt med. 
 
Hon börjar bli gammal hon också så då kan jag förstå att hon inte kan hålla samma fart som de andra och väljer ju ändå själv att hänga med istället för att stanna kvar och vakta min cykel som hon gjorde tidigare.
 
Mamma Lillflickan med sonen Siikhaau...
 
 
 
Hat Wanakon...
 
 
 
Flodmynningen och dags för dopp av hundkroppar...
 
Stranden har slätats ut av vågorna men havsvattnet kontra regnvattnet har öppnat upp en ny liten kanal mot havet...
 
 
Berta sörplar vatten från flodvattnet och hennes juvertumör syns nu tydligt😢...
 
 
Här har en Irrawaddy dolphin (tack för tipset Tiina med fler) spolats upp på stranden och den har nog legat död i vattnet länge innan den hamnade på stranden, stackaren...
 
Lillflickan och Siikhaau strök sina kroppar mot kadavret och så brukar de göra även mot döda fiskar eller annat dött på stranden. Det kan vi tycka är lite äckligt men för en del hundar är det naturligt. Det kan handla om att de kanske vill dominera över kadavret/stinkhögen genom att sprida sin egen doft just där, medan andra hundar kan se odören som en bra kamouflage för att inte själva röjas av fienden.
 
 
Att hitta en död säl, som jag först trodde det var utan bättre vetande, men som sedan tack vare tips från mina bloggläsare visade sig vara en Irrawaddy dolphin, på våra stränder har jag aldrig upplevt tidigare och den döda delfinen har förflyttats med hjälp av de starka vågorna upp på vår strand. Jag tycker inte om att fotografera döda djur av något slag men att hitta den här döda delfinen här kändes riktigt märkligt samt sorgligt. 
 
Irrawaddy Dolphin och bilden är lånad från Internet
  
En vacker snäcka känns trevligare att fotografera även om den inte lever den heller...
 
Vårt härliga hav som aldrig är sig likt från dag till dag...
 
Stort TACK till "mina" mysiga vovvar för en skön promenad även om den inte blev så lång som jag tänkt 😀 
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en skojig onsdag/Lill-Lördag var du än befinner på vårt vackra jordklot.
 
Om du gillar det här blogginlägget får du gärna visa det genom att klicka på "gillahjärtat" 😊
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Som vanligt en trevlig stunds läsning och " promenad" med dig. Det är svårare att hänga med på cykelturerna men lika trevligt.😂
Trevlig onsdag kväll önskar jag. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude och det är alltid skojigt med ditt visuella sällskap oavsett aktivitet, trevlig onsdag samt stor varm kram tillbaka <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

Tack för underbara bilder. Det är ingen säl vad jag kan se utan en delfin, titta på tandraden. Trevlig kväll. Kram

Svar: Tack så mycket själv Anette och du har säkert rätt att det kanske är en delfin istället. med tanke på sidopaddlarna såg det ut som en säl...Trevlig kväll önskar jag dig också samt kram tillbaka <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Det är trevligt att följa vad som händer. Tack för trevliga bilder och text ☀️☀️

Svar: Tack så mycket själv för det anonym :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Tiina:

Hej och tack för härliga bilder, igen! Delfiner är troligen sk Irrawaddy dolphin, som är vanlig i haven utanför sydostasien. På bilderna ser den ut att ha samma form på huvudet, och kroppen.

Svar: Tack så mycket Tiina för det och du har säkert rätt, svårt att se bara då kroppen var så starkt deformerad utan vare sig stjärt eller ryggfena. Tack för tipset! Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: