2019-01-18 Norra U-svängen bl.a. är avstängd och cykelträning till/från Prachuap Khiri Khan via Dan Sing Khon, 80,03 km...

Så var det då fredag igen och Ned städar vårt hus på förmiddagen och då blir det cykelträning till Prachuap Khiri Khan (PKK via Dan Sing Khon (DSK) och goa fina vännen Jon Espen gjorde oss sällskap igen. Resten av cykelgänget har åkt hem till Danmark, Norge eller Sverige.

Norra U-svängen i Huay Yang är avstängd för fordonstrafik och även den södergående delen av Phet Kasem Rd så trafiken har letts om till den norrgående delen av vägen. Vi kunde dock passera avstängningen genom att lyfta våra cyklar.

Det är något på gång som ska göras på den södergående vägen och avstängningen sträcker sig från infarten till Hat Wanakon Nationalpark, dvs ca 4 km från U-svängen.

Vy från Sanyavägen och den norrgående delen av vägen har nu dubbeltrafik...

Vädret bjöd på soldis och en ganska kraftig motvind när vi cyklade åt nordväst. Nu laddar vi för 1 km backen...

Här av vi just fixat 2 km backen och motvinden gav extra träning uppför...

Nu bjuder vägen på nedförsbacke i ca 4 km och det känns skönt efter de två tuffa uppförsbackarna...

Här överraskas vi av blygråa regnmoln på himlavalvet och vad nu då, kommer det att regna!

Det gjorde det också men inte annat än en eller annan liten pytteskur. Men så fort vägen blir blöt stänker det upp smuts på både cyklar, cykelskor och kläder. Det innebär cykeltvätt för Rulle vid hemkomsten som kanske känns mindre kul att ta itu med när man är trött och bara vill fixa till cyklar och utrustningen lite snabbt och sedan bara softa.

Misstag nr 1: Vi har helt missat att kolla väderprognosen för idag då vi helt enkelt utgått ifrån att det skulle vara soligt och fint väder som det nu varit i några dagar, Hmmm....

Misstag nr 2: Rulle har inte tagit med sig sina skoskydd och inte heller satt på bakskärmen på sin cykel då vi utgått från ej regn idag. I samband med regn innebär det smutsstänk på kläderna och blöta samt lortiga cykelskor😨 (Jag har alltid skärmar över både bak- och framhjulet samt alltid med mig skoskydd etc. i fall att det skulle börja regna 😊)

Misstag nr 3: Jon Espen har en utsliten kedja och kassett sedan en lång tid tillbaka och har väntat lite väl länge att byta detta. Idag hade kedjan fått nog och det innebar skrammel från kedjan samt att den hoppade av med jämna mellanrum. Detta misstag kommer dock att åtgärdas vid ankomsten till PKK och PKK Bike.

För att slippa dessa 3 misstag, som inte i sig är särskilt allvarliga, men AO är att innan en cykelträning på 8 mil på bl.a. landsbygden ha lite koll på läget både när det gäller väder, cykelns skick inklusive däcken förstås samt att se till att ha regnskydd med oss om prognosen lutar åt regn.

Min duktiga Rulle kollar alltid våra cyklar minst en dag innan en cykelträning att allt är som det ska med våra cyklar och upptäckte igår att jag hade pyspunka på mitt bakdäck. En gammal lagning hade släppt något så det var lätt åtgärdat och tur att han upptäckte det innan vi gav oss ut i morse. Normalt brukar vi också ha koll på väderprognosen...

Det var bara i bergen det regnade lite på oss, tur nog, men himlen visar tydligt att mer regn är på väg.

Vy från 7  Eleven, Soi 5 i PKK

Här på 7 Eleven i PKK, Soi 5, tar vi en energiintagningspaus etc. som vanligt då vi gillar den är pausplatsen.

Efter pausen cyklade Rulle och Jon Espen till PKK Bike för att byta till ny kedja samt kassett på Jon Espens cykel. Jag cyklade till Ludo på See Sea för att köpa varsin paj till mig och Rulle till lunchfikat vid hemkomsten.

När jag var klar med det cyklade jag till PKK Bike för att kolla hur det gick för Jon Espen. Mekanikern höll på för fullt med hans cykel så vi beslöt att jag skulle cykla hem före dem. Härlig medvind fick jag på Phet Kasem Rd så det rullade på snabbt och fint.

Här strax innan infarten till Hat Wanakon Nationalpark har de stängt av den södergående vägen och trafiken leds in till den norrgående. Jag cyklade dock in på den avstängda vägen och det var skönt att har 2 filer för mig själv😀

Strax innan infarten till Huay Yang och Samutvägen håller de på och fixar till vägen samt även lite annat vägarbete av olika slag här innan.

Här kommer Jon Espen och de har kört på rejält för att hinna ikapp mig.

Samutvägen ut till Phet Kasem Rd är nu avstängd tills de är klara så ska man ut på Phet Kasem Rd för att köra söder- eller norrut måste man köra ner till den södra U-svängen.

...och här kommer Rulle direkt efter...

Jon Espen är stolt och nöjd med sina nya cykelhandskar från Bike Club på Home Pro i PKK och ville att jag skulle fotografera dem så ni som läser bloggen också får se hur fina de är...

..och så även den nya kassetten och kedjan...

Blank och fin kassett och kedja  till skillnad mot de förra som var helt utslitna...

Yeah, så här glad och lycklig är Jon Espen över att äntligen ha fixat till det här...

Sista biten hem på Samutvägen ser vi att himlen är blygrå och strax innan jag och Rulle cyklade in på Lotus 1 där vi bor kom de första regndropparna. Efter en kort stund vräkte regnet ner och vilken sagolik tur vi hade som slapp det för då var vi redan under tak😁

Dagens cykelträningspass och för min del blev det 80,03 km och 1 932 brända kcal, vilket innebär att jag med mycket gott samvete kan smaska i mig den ljuvligt goda smarriga citronpajen från Ludo och mer därtill 😋

Mums! Citronpaj från Ludo på See Sea i PKK

Stort TACK till min älskade Rulle samt goa fina vännen Jon Espen för ett tufft men härligt cykelträningspass i både sol, regn och mot- samt medvind!

Till dig min bloggläsare önskar jag en synnerligen mysig fredag samt helg och gör allt du kan och förmår för att göra den extra trevlig och skojig!