2020-10-21 Typiskt pensionärsliv, Pilfinkar, Gräsänder och Igelbäckens Naturreservat...

Efter tuff fysträning på SATS på förmiddagen med gruppträning Shape Up i 45 minuter och direkt därefter Yoga Flow i 55 minuter känns det skönt att avsluta dagen med en uppfriskande långis samt även på mata fåglarna vid Igelbäcken.
 
När jag gör det känner jag mig som en äkta pensionär, då det hör till som jag förstått men jag struntar i hur man gör som pensionär att sitta på en bänk och mata fåglar😁, utan lever mitt eget aktiva liv med fortsatt fysiskt tuff träning och matar fåglarna för att jag älskar djur, fåglar och små kryp och vill dem bara väl.
 
Det bästa med att inte jobba aktivt längre, som jag upplever det, är att jag framför allt kan göra bara det jag själv vill och när jag vill utan att någon bestämmer över det förutom jag själv. 
 
Jag stannade till vid bygget av nya Groddammen vid Igelbäcken och pratade en kort stund med en av de byggjobbare som är med och jobbar fram projektet. Han berättade att de haft en grodexpert på besök på plats och som berättad hur grodorna vill ha det, framför allt under vintertid. De vill ha små hålor i berg eller i stenblock som de kan krypa in i under vattnet vintertid så det kommer de att fixa för grodornas bästa.
 
Byggjobbaren, som är en av de 5 som jobbar där med byggprojektet, jobbar annars med stora byggprojekt och tycker det är häftigt som omväxling att få jobba för att göra det bra för grodor och fåglar och det får han och övriga jobbgänget en stor eloge från mig för. Det är så viktigt med våtmarker för att hålla grodor och fåglar samt andra kryp vid liv och att de får en naturlig miljö som de trivs i.
 
Vi människor har mycket att ta hänsyn till när det gäller vårt djurliv och inte bara tänka  på oss själva för att vi ska trivas med livet. Att ändra balansen mellan oss människor och djur av alla de slag är inte genomtänkt utan bara en god väg att förstöra allt här på jorden på sikt. Vi måste leva i symbios med naturen och alla jordens djur för att vi alla ska kunna överleva helt enkelt.
 
När jag kom till Igelbäcken vid Ärvinge i Kista kände Gräsänderna även där igen mig och vällde upp från vattnet för att få nappa åt sig mina Vildfågelfrön. Pilfinkarna kom också men höll sig på säkert avstånd från Gräsänderna då störst går först.
 
Jag lade en hög med fågelfrön på en stor sten för at Pilfinkarna skulle få äta i lugn och ro med det tog lite tid innan de upptäckte det.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilfink
 
Pilfinkar "Wow, kolla in här ligger det en hög med smarriga frön!"
 
"Va, vardå, aha här!"
 
Även Skatan upptäckte det så den ursprungliga högen minskade rejält...
 
Sluttampen på ätande Gräsänder...
 
Nu var det dags att dra vidare på långisen....
 
Under Kymlingelänken och här börjar snart Igelbäckens Naturreservat på riktigt...
 
Fårhagen..
 
...och därnere går de och betar...
 
 
 
Skogsstigen i Igelbäckens Naturreservat...
 
Skymningen kommer snabbt nu redan vid kl. 17.30 och det var dags att börja vända hemåt igen...
 
Stort TACK till mig själv, de duktiga byggjobbarna vid nya Groddammen, "mina " fåglar samt övrig fantastisk omgivning för en härlig promenad, för dagen i +11 C😅
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en mysig onsdagskväll och var rädd om dig och de dina!

Kommentarer:

1 Elisabet Lundqvist :

👍🙂/Elisabet

Svar: Elisabet 😍
Annika i Stockholm Sverige

2 Birgitta S :

Åh vad bra att de bygger så fint åt grodor o fåglar alla djur skall ha det bra. När du kommer på din promenad går nog ryktet .
att nu kommer det mat. Fåglarna behöver verkligen extra frön o mat . Så fint av dug att
alltid tänka på alla djur i din omgivning. Nu är det helg jag har ledigt Fredag o Måndag så skönt. Må så gott 🐕😍🦆

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och respons på mitt inlägg och ha det så mysigt under din ledighet samt helg.🥰
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: