2018-04-09 Idag blåser det kraftiga vindar från havet och sanden piskar mina ben...

Oj vilka kontraster mot i fredags när jag gick på stranden då det var lugna fina vågor och smekande varma vindar mot idag när det blåste rejält och sanden piskade mina ben och vågorna fräste in mot stranden.
 
På morgonen och förmiddagen idag var Rulle och jag med och städade stranden på Dolphin Beach i organiserad form tillsammans med faranger och thailändare. Se separat blogginlägg.  
 
Eftersom det är måndag och "arbetsveckan" börjat är det även strandlångis som gäller för min del så efter ett snabbt ombyte hemma cyklade jag ner stranden via Sukta Resortvägen.
 
Hat Wanakon
 
Havet är vilt och upprört efter lördagens regnoväder och vinden har vridit lite åt öster så det är lite svalare temperatur än normalt som när vinden kommer från sydväst som den ska göra så här års. Nåväl, väder är väder och det gör lite som det vill oavsett hur det ska vara...
 
Nere vid stranden träffade jag på Ulf S och Barbro som just haft sin strandlångis och de berättade att de alltid plockar upp plastflaskor och skräp utefter Hat Wanakon stranden när de går där och idag hade samlat in en hel del.
 
Eftersom jag var i städtagen hade jag fått med mig sopsäckar från Peter och den organiserade städningen på Dolphin- och Huay Yang Beach idag och jag nämnde då för Peter att det är en hel del skräp (plastflaskor) utefter stranden norrut om han vill göra en insats i organiserad form så ställer jag gärna upp på det.
 
Peter var med på noterna direkt och skulle kolla upp vad han kan göra efter kontakt med ansvariga personer för stranden som tillhör nationalparken. Under tiden kan den som vill plocka upp lite efter hand...
 
Eftersom sanden blästrade mina ben så smått vågade jag inte plocka fram min kamera, vis av erfarenhet då jag vid ett blåsigt tillfälle på stranden lyckades få in små sandkorn innanför linsen. Klantigt av mig då vet att den möjligheten ligger i farans riktning. Min nya kamera vill  jag därmed inte utsätta för samma sak så det blev bilder med min Samsung Smartphone, som tål det mesta, blandat med bilder från kameran.
 
Vy norrut...
 
Blåsigt på Hat Wanakon idag... 
 
 
 
 
Reven vid nationalparken...
 
 
Klippgränsen för dagen....
 
Härliga hyfsat stora vågor som rullar in över den långgrunda stranden...
 
Långgrunt...
 
Från nationalparken till min cykel plockade jag upp en massa plastflaskor, glasflaskor samt annat plastskräp och fyllde en stor sopsäck. Jisses! Det var bra att de hamnade i sopsäcken istället för att ligga på stranden eller på strandängarna och skräpa och nu blev det riktigt fint även där.
 
Ulf S och Barbro hade också plockat skräp här idag men deras mindre påsar räckte inte till och det blev därmed över till mig...
 
Peter Huay Yang har just meddelat mig att han ska kontakta nationalparkens chef så kanske det kan bli en rejäl insats här också och hela vägen bort till klippgränsen och där kan vi faranger hjälpa till om vi vill.
 
Det är skoj med samarbete tillsammans med thailändarna och jag hoppas nu att det blir så där vi alla tillsammans kan göra en insats för att värna om våra vackra stränder.
 
En stor sopsäck full med plastflaskor etc lyckades jag samla ihop på Hat Wanakon idag på strandlångisen...
 
Här i soptunnan gör skräpet sig bättre än på stranden 😀
 
Bye, bye Hat Wanakon för dagen och vi ses igen på onsdag!
 
Stort TACK till mig själv för en härlig strandlångis där jag för dagen även gjorde lite nytta för moder natur😊
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en mysig måndag!

Kommentarer:

1 Anonym:

Det är lätt för oss faranger att kritisera hur andra sköter sin sophantering. Här har ju myndigheten bestämt hur det ska vara. Och trots återvinningscentraler lite var stans så slarvas det ändå. Så jag tycker inte vi ska slå oss för bröstet och tycka vi är bäst
Här blåser det inte sand utan snö, men man kan ana at våren är på väg
Kram Gertrude

Svar: Jag håller fullständigt med dig Gertrude och eftersom vi ligger långt före när det gäller utbildning, renhållning etc i bla Sverige borde det vara bättre där än vad det är. Det finns alltid människor som skräpar ner och andra som städar efter dem överallt i världen. Jag är glad över att vi kan hjälpa varandra här om de vill ha hjälp förstås :-D Stor varm kram och ha det så gott i vinterland. <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Vad fint att det städas.
Bra initiativ.
Kram Titti

Svar: Tycker jag också Titti! Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Känns kul att få vara med och bidra till ett rent Hy . Pernilla & Carina 👌🏻

Svar: Javisst är det så Pernilla & Carina! :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Tina Holst Önneby:

Bra jobbat duktiga du. Önskar jag vore där men jag får hjälpa till i höst istället. Härliga bilder som alltid. Många kramar från mig 💖

Svar: Tack så mycket fina Tina för det och ha det så bra i Sverige under tiden samt snart är du hemma i HY igen 😍 Massor med varma kramar till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Maria:

Bra att det görs såna insatser, är ju så hemskt att se när djur fastnar och dör i sånt som vi människor dumpat i hav o på stränder. Kul att alla hjälps åt där i byn 😁 pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och jag håller med dig i allt 😍Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: