2018-04-16 Måndag, ny vecka nya möjligheter trots dystra siffror i helgtrafiken...

Lugnet efter Songkran börjar lägga sig och på onsdag börjar vår områdespersonal att jobba igen efter ledigheten. Trafiken är hetsig norrut på Phet Kasem Road då det är många som börjar sin hemresa efter sitt Songkranfirande så kan man undvika att köra där bör man nog göra det.
 
From den 11 april har helgtrafiken hittills skördat 323 dödsoffer och 3 140 skadade har förts till sjukhus i drygt 3 000 trafikolyckor över hela landet. Dystra siffror!
 
Fylleri ansågs vara den främsta orsaken till de dödliga krascherna (42,03%), följt av hastighet (25,72%). Motorcyklar var inblandade i det högsta antalet krascher (78,53%).
 
Personer över 50 år svarade för 23,25% av dödsolyckorna. Trafikolyckor inträffade mestadels mellan 16:00 och 20:00. 
 
178 191 trafikbrottslingar arresterades vid 2 021 vägkontrollpunkter, inklusive 51 488 motorcyklister utan hjälm och 46 094 personer för att inte ha körkort. 

Vill du ta del av artikeln i sin helhet från Bangkok Post kan du göra det via länken.
https://www.bangkokpost.com/news/general/1446823/songkran-death-toll-climbs-to-323-in-five-days
 
För min del blev det en härlig strandlångis, långt från den hetsiga trafiken och det var lika ljuvligt som vanligt.
 
Här har någon strandbesökare varit kreativ och hängt upp snäckor i nylontråd som vindspel och dekoration... 
 
Fin dekoration som pendlar i vinden... 
 
Ett härligt möte...
 
Folktomt åt söder...
 
...och åt norr...
 
I nationalparken var det en del kvar som tältade och som fortfarande firade sin helgledighet...
 
Mitt strandade träd...
 
En del av stammen börjar blottas längst ut i vattenbrynet...
 
 
Via min lilla filmsnutt kan du hänga med en stund på långisen om du vill...
 
 
 
Klippgränsen för dagen...
 
På vägen hemåt igen gick jag upp till de hus som håller på att byggas för att se om jag träffade på Svartvit. När jag visslade kröp hon fram från en husgrund och sprang mot mig med viftande svans. Hon åt torrfoder från min hand men är fortfarande osäker i samband med beröring så där behöver hon mer tid.
 
För att hon skulle få leka lite gick jag ner till stranden igen och hon hakade på direkt och väl där for hon runt i vågorna och på stranden och var hur glad och lycklig som helst.😀   
 
Svartvit plöjer fram i vågorna...
 
 
 
Jag satte mig ner på en stock på stranden och hon fick mer att äta och fick även dricksvatten från min kupade hand som hon slurpade i sig. Hon slickade mig då och då snabbt på armar och benen och vill gärna ha kontakt men inget klappande går hon med på än...
 
Jag gick hemåt och när vi närmade oss min cykel och "mina" hundars revir sprang hon snabbt hem till sig igen. 
 
Stort TACK för en härlig strandlångis och till dig min bloggläsare var rädd om dig och de dina!

Kommentarer:

1 Tiina:

Sorglig läsning om alla trafikoffer... Är det samma sak varje år? Och, vilken skillnad på stranden idag mot bilderna i helgen, då det var så mycket folk ute! Är det här kanske årets viktigaste helg för thailändare?

Svar: Ja Tina det är stor olycksrisk varje år i samband med Songkran då thailändarna firar sitt nyår. Det är nog den viktigaste helgen att fira för thailändarna så vitt jag förstår😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Ohyggligt med trafiken och dessa olyckor.
Såg en hemsk olycka på väg till Bangkok nu senast.
En massa ambulanser, polis, brandkår.
Överväger att åka tåget framöver.
Vad kan göras i förebyggande syfte?
Säkert en hel del.
Sänka hastigheten, bättre körkortsutbildning ,
mer säkerhetsräcken och så detta med alkoholen....
Tänker på alla som drabbas.
Kram Titti

Svar: Ja verkligen Titti och det är inga siffror som någon myndighet här i Thailand är stolt över. Det görs en del för att öka säkerheten och tänket hos den som kör men det är inte det lättaste så länge individen inte själv tar det till sig. Det gäller ju överallt i världen och inte bara i Thailand. Kram😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anette Hellichius:

Tråkig tråkig statistik. Många familjer som blir drabbade och sörjer sina familjemedlemmar.
Men TACK Annika för alla underbara bilder. Ha en finfin cykelträning idag. Kram Anette

Svar: Ja visst är det sorgligt Anette och tack själv för responsen på mina bilder. Det blir cykling i morgon istället och ha en finfin dag! Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Ylva Hägerström:

Sorligt om alla trafik olyckor,🙏♥️ men vackra bilder å fin blogg ♥️

Svar: Tack så mycket Ylva för din kommentar och respons på mina bilder! :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: