2018-08-07 Dagens cykelträning till/från Ban Krud i mer eller mindre regn, 8,1 mil...

Idag skulle det vara 50 % regnrisk enligt väderprognosen och det såg ju lovande ut för cykelträning till/från Ban Krud. Himlen ändrades snabbt från blå fläckar bland molnen till blygrå moln så långt vi kunde se och vid södra marknadsplatsen i Huay Yang började det regna.
 
Det var bara att ställa sig under taket på marknadsplatsen och  dra på sig skoskydd och regnjacka och därefter har det regnat mer eller mindre både till och från Ban Krud i 8 mil. På motorvägen är det mindre kul att cykla när det regnar för lastbilarnas hjul stänker smutsvatten från vägen vida omkring och allt blir smutsigt.
 
Nåväl, vi får skylla oss själva som ger oss ut och cykeltränar under rådande regnväder men träning är träning och skulle vi bara cykla så här års under regnperioden när det inte regnar skulle det inte bli så mycket träning. Det är bara att bita ihop och cykla samt njuta desto mer när solen skiner eller när det bara är mulet utan regn.
 
Rulle har tagit på sig rollen att ta hand om våra cyklar efter träningen, oavsett vilket väder de varit utsatta för, så det var bara för honom att spola av smutsen och tvätta dem. Framför allt göra rent kedjorna där sanden från vägbanan fastnar och tar man inte bort sanden sliter man ner kedjan fortare och det känns onödigt. Efter rengöringen ska kedjorna smörjas så växlingen går mjukt och fint utan rassel.
 
Tur att jag har min Rulle som är duktig på det här och min roll är att ta hand om och tvätta våra cykelkläder etc men det fixar ju tvättmaskinen😀 Sen är det bara att hänga upp dem på tork i det fria men under tak.😁
 
Dagens selfie på Rulle och mig i samband med tillfälligt regnstopp. Vi saknar vår älskade dotter Maria på cykelträningen då hon rest hem till Sverige samt våra andra cykelträningskompisar förstås...
 
Ljum och jag...(Rulle har tagit fotot)
 
På 7 eleven i Ban Krud var båda bänkarna upptagna av en person på varje så Rulle och jag fick dela på oss. Jag satte mig bredvid den här trevliga kvinnan som heter Ljum, 56 år, och hon äger Coconut Garden Resort i Ban Krud. Hon frågade mig vad jag heter och var jag kom ifrån och när jag svarade sa hon att hon tyckte om att prata med framför allt faranger för att lära sig engelska.
 
Hon berättade att hon har en son på 11 år som går i skolan i Bangsaphan, för den är bättre äni Ban Krud när det gäller lektioner på engelska etc.
 
Jag frågade henne om sonens pappa och då berättade hon att hon gick ifrån sin man, pojken pappa, när hon var gravid med sonen för det visade sig att han var en riktig playboy och hade 2 "fruar" till förutom Ljum. Hon grät varje dag under en tid men sedan samlade hon sig och insåg att att det var över och den fd mannen har inte heller någon kontakt med deras son.
 
Sorgligt! Hon berättade vidare att hon är så mån om sin son och vill ge honom det bästa i livet samt mycket kärlek och omvårdnad för det gör en god och kärleksfull mamma bara. Båda hennes föräldrar är döda så hon har ingen att anförtro sig åt eller få hjälp av med sonen annat än möjligtvis sina vänner.
 
Hon var även nyfiken på mig om vi hade barn eller så när jag berättade att vi har två vuxna döttrar samt deras ålder var rörande överens om att sätter man barn till världen är man mamma livet ut oavsett barnens ålder och ger dem kärlek och stöttning etc.
 
Vi blandade engelska och thai för jag sa att jag ville lära mig att prata thai så mycket som möjligt och hon ville lära sig engelska.
 
Vilken härlig och positiv människa och vi fick ett fint samtal som jag inte upplevde som konstigt eller påfluget utan bara ett normalt samtal kvinnor emellan. När det var dags för Rulle och mig att cykla hemåt igen slutade vi samtalet med att önska varandra lycka till i livet.😊
 
 
Tack min älskade Rulle för en blöt men ändå trevlig cykelträningstur och till dig min bloggläsare önskar jag en finfin tisdag!

Kommentarer:

1 Elisabet Lundqvist :

Det är såna där små möten som kan betyda så mycket 😊 / Elisabet

Svar: Ja verkligen Elisabet det är så sant :-D <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

BRA CYKELJOBB! Det är härligt att möta nya människor...Ha en fin dag. Kram

Svar: Tack så mycket Anette och visst är det så 😊 Ha en fin dag du också och kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: