2018-09-13 Dagens Hat Wanakon och så fick jag vara Trash Hero själv idag...

Det har blåst kraftigt i några dagar nu och det syns bl.a. på stranden som havet rört till och den är lite ojämn här och där med vallar och kullar eller helt platt. 
 
Idag var emellertid havet lugnt och fint och solen gassade än så länge samt det är varmt och gott. Det är 80 % regnrisk idag så det är bara att avvakta och se om det stämmer... 
 
 
 
I samband med hård blåst medför det tyvärr att skräp som plast- och glasflaskor, frigolitförpackningar, större eller mindre plastpåsar etc. driver upp på stranden via vågorna. 
 
Under min strandpromenad låg det massor med skräp på stranden och inte en och annan flaska som är en normalitet så jag plockade fram min medhavda plastpåse och den blev snart full. Jag tömde den i närmaste sopbehållare och fortsatte att plocka skräp. Har jag väl börjat är det svårt att sluta...
 
Jag träffade på fina goa Lars-Åke E i samband med mitt skräpplockande och vi gjorde sällskap till nationalparken, där jag slängde skräpet i en sopbehållare, och därefter tog vi naturstigen tillbaka. 
 
Vi skiljdes åt vid Nishaville och stort TACK Lars-Åke för trevligt sällskap!
 
Jag tog en sväng till på stranden norrut och plockade ännu mer skräp som jag lade i de plastpåsar som låg och skräpade på stranden så då fyllde de i vart fall en funktion och kunde återanvändas.
 
Det är sorgligt med all den nedskräpning som sker i världen inte bara här, där stranden brukar vara mycket fin men en och annan flaska, men hur det ser ut på botten vågar jag inte ens tänka på.
 
Det är enligt thailändsk lag förbjudet att skräpa ner men en del bryr sig inte och slänger skräpet vida omkring och andra plockar upp det och försöker hålla ordning. Så är det med oss människor var vi än bor och befinner oss i världen...
 
Eftersom jag älskar den här stranden och inte vill att skräpet ska driva ut i havet igen var det ett lätt val att plocka upp det. Har man ingen plastpåse med sig, om man skulle vilja plocka upp det som kommer i ens väg, finns det plastpåsar på stranden halvt gömt i sanden. Om alla gör en liten insats i samband med en promenad blir det i vart fall fint just för stunden😊. 
 
 
 
 
 
På väg hemåt och söderut kom de grå regnmolnen och det började droppa lite lätt... 
 
 
 
Så vackert så det gör nästan ont...
 
När jag kom till min cykel hade jag massor med påsar med mig som jag fyllt med skräp och lade i den soptunna som stod nära min cykelplats. Lillflickan, Berta och Fino, som vaktat min cykel, tittade förundrat och nyfiket på mig och undrade vad jag hade med mig tillbaka då jag var fulllastad med skräppåsar....
 
Den här soptunnan var tom innan och är nu full av skräp och det gör sig bättre där än på stranden... 
 
Dagens goda insats att vara sin egen Trash Hero....
 
Stort TACK för en härlig strandlångis även om den idag krävde en liten men välbehövlig insats!
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en fantastisk torsdag samt tack för att du läser min blogg!
 

Kommentarer:

1 Elisabet Lundqvist :

Ja, det är ordning på dig,bra jobbat 😊/Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Birgitta S:

Vilken bra insats att plocka skräp. Om alla plockar så kan det i varje fall inte bli sämre. Tänk hur mkt skräp det ligger på trottoarer o gator här i stan. Särskilt efter fredag o lördag kvällar . Så långt är det inte mellan papperskorgarna.
Må så gott kram

Svar: Tack så mycket Birgitta och det bästa är att ingen skräpar ner😊 Men så lär det aldrig bli tyvärr...Må så gott du också och kram tillbaka till dig från 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: