2019-04-01 En både skrämmande och spännande upplevelse!

I morse när jag cyklade ner till stranden via Sukta Resortvägen och befann mig i närheten av lite djupare våtmarker vid vägen stod plötsligt en kolossalt stor Varan på vägen och stirrade på mig.
 
Varaner brukar ju vara fredliga och sticker iväg direkt för att skydda sig själva men inte den här bjässen. Från huvud till svanstipp var den säkert drygt 3 meter lång så först trodde jag det vare en krokodil. Men krokodiler har jag aldrig sett här i våra trakter så det kunde det inte vara.
 
Jag stannade cykeln och stampade med fötterna i marken men den bara stod där och stirrade på mig med svansen sakta svajande hit och dit som om den förberedde sig på strid. Strida mot en Varan var väl inte riktigt vad jag hade tänk att få uppleva denna i övrigt fridfulla och vackra morgon.
 
Nåväl, ville den strida med mig så fick den väl göra det då men jag tänkte att om jag pratar vänligt med den på typ Varanspråk kanske den skulle bli mindre stridslysten. Värt att testa i vart fall så jag började med att prata lugnt och fint samtidigt som jag tog upp lite hundgodispinnar ur min midjeväska.
 
Jag satte mig ner på huk och lockade på den med hundgodispinnen och Varanen fällde ner sin svans och gick lite sakta och sävligt emot mig och när den var tillräckligt nära kunde jag ge den godispinnen som Varanen tog emot. Han blinkade lite med ögonen och det såg ut som om han gillade godispinnarna och ville ha fler.
 
Plötsligt blev vi de bästa vännerna och jag fick till och med klia honom lite på huvudet. När vi gullat en stund tyckte vi båda att det fick räcka och han gled ner i vattnet. Innan han försvann in i grönskan vände han sig om, vinkade lite med sin tass åt mig, jag vinkade tillbaka och sedan försvann han ner i vattnet och in i den täta vegetationen.
 
Vilken spännande upplevelse!
 
Bye, bye Herr Varan...
 
 
   
Hoppas vi ses snart igen....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gick du på det här inlägget i så fall, april, april 😀  
 
Bilderna är från mina tidigare blogginlägg i Huay Yang och Lumpini Park , Bangkok
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Till att börja med tänkte jag, oj vad hon är modig. Men när han vinkade med sin lilla tass så gick det lite för långt
😂😂💕💕/ Gertrude men kul var det

Svar: Ha, ha vad kul att du gillade inlägget Gertrude och gick på det i början i vart fall 😁 Kram😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Christel:

Hahahahahaha. Det finns ju en stor varan som lever i närheten av Nishaville, så först trodde jag på dig. 😂

Svar: Tack så mycket Christel, kul att du gick på det först. Jag har sett en stor baddare på samma väg, men den drog iväg direkt 😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂

Svar: 😁😁😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Yvonne S:

Ha ha ha! Den var bra! 👍 Gick på den till en början. Ha det gott i värmen. Själv är jag hemma i våren. Det är oxå härligt! 🤗 Kram 😘

Svar: Tack så mycket Yvonne och kul att jag kunde lura dig lite i vart fall😁 Ha det så gott och njut av den vackra våren samt kram tillbaka😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Nja klia den på huvudet tror jag inte gått så bra, inte ens när det är 1 april!
Tänk har aldrig sett varaner i HY tidigare år men nu senast såg vi 3 stycken.
1 helt nära oss.
Trevlig dag.
Kram Titti

Svar: Tack så mycket Titti för din kommentar och genom åren har jag sett flera stycken här i HY och de är fina och mycket skygga. Ha en trevlig dag du också samt kram tillbaka😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Elisabet Lundqvist :

Kunde ha varit sant 😊för ett par år sedan var vi i lumpini park och min 17 åriga systerdotter matade en ganska stor varan med köttbullar, hon älskar ödlor och ormar. / Elisabet

Svar: Vad coolt Elisabet av din systerdotter att mata den med köttbullar men Varanerna i Lumpini är säkert vanare vid människor och inte lika skygga. Jag gillar också både ödlor och ormar samt övriga kräldjur.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Reidun:

Oj va kul kunde ha varit sann.Har sett ett par stycken de är nog inte att leka med. Kram

Svar: Tack så mycket Reidun och det tror jag inte de vill heller 😊 Kram😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Anonym:

Jag tänkte...åh nej...lägg benen på ryggen...men fattade efter en stund att...näääää...Nu luras du!!!👍🤣🤣🤣🤣

Svar: 😁😁😁😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Marie o Pontus :

Joodååå....Vi gick påt...allt vad Annika bloggar om är ju helt fantastiskt så why not 👌❤❤❤❤

Svar: Ha, ha Marie och Pontus och kul att ni gick på det 😍😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: