2019-04-24 Härlig strandpromenad till bortre klippgränsen, Pacifik Reef Egret, grottan och en massa bilder...

Idag ville jag gå den långa strandpromenaden till den bortre klippgränsen för att se om den går att runda nu så därmed blev utgångspunkten från Wat Samut. Inga vovvar följer med mig därifrån och det är lika så bra det så slipper jag oroa mig för att det eventuellt ska bli dramatiska inslag från hundreviret vid nationalparken.
 
Skönt att rensa huvudet från alla förfärligheter som händer i världen just nu med dessa vidriga terrorister som drar med sig oskyldiga människor in i döden eller att de får svåra skador. Samt dessa skogsbränder som härjar i Sverige i detta nu och som är svårt att värja sig emot när de väl får fart på grund av naturliga skäl, människans dumdristighet eller oförsiktighet eller de som roar sig med att anlägga bränder med flit.
 
Livet är inte rättvist och det gäller att inte vara på fel plats vid fel tillfälle för detta kan drabba oss alla om vi har otur. Ju mer jag tänker på det är jag rädd om varje nanosekund i mitt liv och gör mitt bästa för att det ska vara så gott som möjligt.
 
Jag går inte omkring och oroar mig i onödan för vad som eventuellt kan hända när det gäller olyckor, tragiska händelser, katastrofer, sjukdomar etc eller annat som ligger utanför min egen kontroll och ansvar. Det tar bara onödig energi och jag använder hellre energin till att göra livet lättare att leva för mig och min familj.
 
Jag kan inte enskilt rädda världen från ondska, tragedier eller katastrofer av olika slag men det jag kan göra är att göra mitt bästa för att vara en god människa och det är gott nog både för mig själv och min omgivning.
 
När dessa tankar var över gjorde jag mitt bästa för att njuta av dagens strandpromenad och dess omgivning istället och jag är så tacksam och glad för att få vara här och ha det så bra som vi har det så länge det varar.
 
Dagens favoritbild, Charm vars morföräldrar har den lilla affären Charming Mart på Samutvägen. Hon är 9 år nu och har skollov och bor med sin mamma i Chantaburi men är här på besök under ledigheten.
 
För några år sedan fick hon en stor docka av mig och den glädjen hon visade mig över den glömmer jag aldrig. 
 
Charm var på stranden med sin "pappa" och vi fick en liten mysig pratstund innan jag gav mig av på min promenad norrut.
 
Dagens härliga breda strand
 
Jackspiren och fiskebåtarna ligger på svaj i avvaktan på högvattnet sent i eftermiddag ska underlätta infarten till hamnen.
 
Huay Yang Beach...
 
Hat Wanakon Beach
 
 
Broräcket på motsatta sidan är nu på gång...
 
Revet är blottat vid nationalparken...
 
 
 
...och mitt gamla strandade träd har kommit i dagen igen...
 
En Pacific Reef Egret som burrat upp sig...
 
I samband med att revet nu har kommit fram över havsytan är de där och letar efter fisk eller andra kryp...
 
Från kort hals...
 
...till lång hals...
 
...eller krökt hals...
 
Bortre klippgränsen som man nu kan runda via det grunda vattnet...
 
...på andra sidan den bortre klippgränsen...
 
 
Vy söderut...
 
 
Miljoner små vassa snäckor....
 
 
Min grotta kan jag nu besöka och det var 5-6 månader sedan sist...
 
...och den här stubben har glidit in med vågorna och kilat sig fast längst in i grottan...
 
Vy innefrån min grotta...
 
För att få en bättre vy ovanifrån klättrade jag upp på den nyligen anlagda platån över klippgränsen...
 
Vy söderut...
 
Två träd som startat från samma bas...
 
 
Vy ovanifrån över den bortre klippgränsen...
 
 
Vy norrut över Ao Manaobergen i Prachuap Khiri Khan...
 
 
Nu börjar sandmaskhögarna komma fram... 
 
...och min stencoola Delfin och därborta ligger Chan- och Thaisi Island som ser ut som en jätteval....
 
Stort TACK till mig själv för en härlig strandlångis!
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Tack för den fina delfinen. Kram Anette

Svar: Tack själv Anette och kram tillbaka till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: