2019-08-09 Fredag = Strandlångis på Hat Wanakon i Huay Yang...

Idag är det fredag och då brukar vi normalt cykelträna till/från Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon men idag beslöt vi att ställa in cykelträningen helt på grund av det för cykelträning ogynnsamma vädret.
 
Vindarna från bergen är extremt hårda nu med kastvindar samt 80 % regnrisk och då våra cyklar är lätta är det obehagligt att cykla när kastvindarna från sidan kommer med full kraft.
 
Med stor risk för regn i kombination med detta låter inte i våra öron som en bra kombination för att få en optimal cykelträning utan onödig risk. Det är det inte värt för vår del så Rulle drog till gymmet och jag gick min strandlångis på Hat Wanakon istället.
 
Det har regnat nu till och från, mer eller mindre, i en dryg vecka och det är högst normalt under regnperioden och då gäller det bara för oss att anpassa våra övningar och aktiviteter efter det och vilket som känns bäst för oss båda.
 
Jag fick inget regn på mig under promenaden utan bara en eller annan droppe och det är svalt och skönt vid stranden när det är mulet. 
 
Dagens favoritbild, en rödfärgad revväxt ...
 
...och som god tvåa den här fina fjärilen som suger nektar ur en Morning Gloryblomma...
 
 
Jag utgick idag från Wat Samut och som vanligt när jag kommer till tempelområdet blir jag alltid varmt välkomnad av alla "mina" vovvar som svassar omkring mig och vill ha kärlek och uppmärksamhet. Det tjafsar lite lätt med varandra då de helst vill ha all uppmärksamhet för sig själva. Så mysigt att känna en sådan fin värme och vänskap från dem alla!😍
 
 
Idag var stranden lite ojämn och kullrig på sina ställen då vinden och vågorna pressat upp sanden mot skogen...
 
Lite kanter bjuder stranden på också...
 
 
 
 
 
I höjd med nationalparken kom både Enöga och Fino springande för att hälsa och få sin lilla kärleksstund och det är lika hjärtevärmande varje gång...
 
 
En röd vattenväxt från revet...
 
Dagens grottbild och ännu mer sand har pressats upp och täckt stenarna utanför grottan......
 
 
Idag är det hög vattennivå så det går inte att runda den bortre klippgränsen torrskodd så jag vände här och gick söderut och hemåt igen.
 
Bortre klippgränsen för dagen...
 
 
 
Här passerade jag en nästan kamouflerad krabba mot sanden och den stannade och stod sedan stod helt still och lät mig fotografera den, först bakifrån...
 
Lilla krabban bakifrån..
 
...och även framifrån och den lille stod bara där stilla och stirrade på mig medan jag fotade den...
 
...och så dessa vackra Morning Glory blommor som växer vilt utefter strandkanten...
 
Söderut och dags att vandra hemåt igen 
 
Stort TACK för dagens mysiga strandpromenad och jag är så tacksam och glad samt nöjd att få ha det så här vackert, lugnt och harmoniskt omkring oss i vårt paradis Huay Yang och bara få göra det vi vill och känner för varje dag utan några som helst krav från någon annan än oss själva.
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en trevlig fredag samt helg och tack för att du läser min blogg!

Kommentarer:

1 Maria:

Härliga bilder <3 Saknar att gå där! Fina bilder på fjärilen och krabban. Ibland verkar de nästan vilja bli fotograferade :) Saknar att gå där med er. POK ÄE

Svar: Tack så mycket hjärtat och jag och vovvarna saknade ditt sällskap 😍 Tror också att krabborna gillar att bli fotograferade 😁 Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Elisabet Lundqvist :

Stel av skräck eller en linslus😊vi hoppas på det senare / Elisabet

Svar: Ha, ha Elisabet jag tror på linslus eller linskrabba😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: