2019-08-11 Lugn skön och harmonisk söndag med både sol och regn och fina fjärilar...

På förmiddagen idag passade jag på att fixa lite i vår trädgård när det var uppehållsväder och solen tittade till och med fram då och då. 
 
Personalen är lediga idag, som alltid på söndagar, och så även i morgon då det är drottningens födelsedag, så vi är helt ensamma på vårt område och det är därmed extra lugnt och skönt.
 
Fåglarna kvittrar och tjattrar omkring vårt hus och trädgård och massor med vackra fjärilar av olika arter flaxar mellan blommorna i våra 2 häckar för att suga nektar.  
 
En av de vackra fjärilarna som efter mycket om och men fastnade på bild...
 
Samma fjäril men från en annan vinkel...
 
...och så kom den är vackra blåfärgade och satte sig perfekt framför kameralinsen...
 
...och likaså den här bruna fina som jag aldrig sett tidigare i vår trädgård....
 
...och ytterligare en art som är vanlig i vår trädgård... 
 
...och vad sägs om den här fina fjärilen som jag inte heller sett tidigare...
 
Mmm det tog lite tid att försöka fånga dem på bild men skam den som ger sig 😊
 
Uppehållsväder blandat med lite sol än så länge...
 
 
Det har kommit en hel del nya skott på vårt Bonsaiträd som Maria och jag tuktade hårt för några veckor sedan...
 
Strax efter att jag var klar med trädgårdspysslet för dagen kom regnet och det bara vräkte ner samt även åskan mullrade på håll. Alla fjärilarna försvann direkt för att ta skydd från regnet...
 
Väderprognosen hade utlovat 80 % regn och nu kom det med råge och i skrivandes stund håller det fortfarande på och skvalar.
 
Skönt att ha en vackert och mysigt hem att kura i så får vädret vara som det vill därutanför.
 
 
 
Stort TACK för att vi har tak överhuvudet och ett trevligt samt vackert hem att bo och leva i, det är inte alla förunnat, så jag är tacksam att ha en sådan tur i livet och att få njuta av det så länge det varar.
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en skön avkopplande söndag!  
 
 

Kommentarer:

1 Elisabeth:

Tack för alla dina fina trädgårdsbilder, underbara.
Vi firade nye kungen på hans 67 årsdag den 28 juli.
Imorgon hyllar vi hans mamma.
Tiden går ju så fort o speciellt när vi är i vårt paradis Huay Yang😃

Svar: Tack så mycket själv Elisabeth och du har helt rätt det är drottningens födelsedag imorgon. Har ändrat det i bloggen. Det är många födelsedagar nu för det thailändska folket att fira 😊 Må så gott!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Elisabet Lundqvist :

Härligt, själv längtar vi efter regn här hos oss till alla grönsaker som jag har i trädgårdslandet 😊/ Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet för din kommentar och ert trädgårdsland låter mysigt😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Här regnar det hurra hurra! Nästan hela Sverige har haft vattningsförbud i sommar. Vi klarar oss tack vare att vi har en bäck som rinner genom tomten. Men den har nästan varit försvunnen pga torka.
Vackra fjärilar, blommor och fåglar kan man nästan aldrig få för många av
Skulle vara skator då, men dom är väl till nytta för någon...... kram Gertrude

Svar: Härligt med regn när det behövs för naturens skull. Skator är fina åtminstone när det gäller fåglar Gertrude😊 Stor varm kram till dig från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: