2019-02-05 Tisdag = Cykelträning till/från Ban Krud, 80.93 km med överraskande inslag av generositet...

Här följer Rulle och jag våra invanda rutiner flitigt när det gäller fysisk träning, som är ett viktigt inslag i våra liv för att att stärka kroppen och det gör ju gott även för knoppen.
 
Vädret bjöd på sol från en nästan klarblå himmel blandat med lite soldis och vindarna var ganska gynnsamma mot oss så vi fick både med- och motvind men inte så kraftiga som de varit de sista cykelträningarna. Temperaturen ligger på ca 32 C i skuggan så det var i vart fall skönt med den fläktande fartvinden.
 
Tack vare min egen cykelmekaniker, det vill säga min älskade Rulle, går våra cyklar så tyst och fint, utan skrammel eller andra ljudstörningar som tyder på något fel, och han tar hand om dem så väl och kollar att allt fungerar som det ska kontinuerligt och gör det inte det fixar han det. Kom ihåg bara, han är bara min😍
 
Kort paus i vacker miljö på väg till Ban Krud...
 
Här blir det stopp vid järnvägsövegången ca 7 km från Ban Krud då godståget kommer söder ifrån... 
 
 
 
Du och jag Rulle, tror jag det...
 
Framme i Ban Krud vid 7 Eleven efter ca 40 km för köp av mineralvatten samt energipåfyllare innan vi vänder hemåt till Huay Yang igen.
 
På 7 Eleven har de bananer, styckevis förpackade i en liten plastpåse, och de är otroligt goda samt både nyttig och bra energipåfyllare. Ett gott tips för dig som behöver lite extra energipåfyllning.
 
Strax efter Ban Krud, på vägen hem, blev vi omkörda av en gammal Isuzu Pickup som kördes av en äldre man. Efter omkörningen stannade han till vid vägrenen och viftade med något orange i en påse från sidofönstret. Vi fattade inte varför utan fortsatte cykla på då vi inte trodde det rörde oss...
 
Då körde han upp vid sidan om mig och visade 2 Orangefrukter (Som Cheng) och att han ville att vi skulle ha dem. Jag stannade cykeln och tackade honom så mycket och han log med hela ansiktet och han hade nästan inga tänder kvar i munnen. 
 
Vilken härlig gammal farbror, han ser oss faranger komma cyklande på fina cyklar och fin utrustning i övrigt som bara lyser att vi har det bra ställt, och han som säkert inte har det särskilt väl beställt själv stannar för att ge oss frukt som han tycker vi behöver när vi sliter så på våra cyklar.
 
Det är en så fin gest att jag blir alldeles rörd och det är ju precis så många thailändare är här, framför allt  på landsbygden, vänliga generösa och vill så väl fast de inte har så mycket själva. Det är så buddhismen fungerar och har uppfostrat dem att ge i första hand istället för att ta emot.💗
 
2 Orange, en gåva till oss från den gamla mannen i pickupen, och de var så goda att lägga i smoothieblandningen när vi kom hem 😋
 
Där har vi faranger mycket att lära och många av oss vill helst ha istället för att ge eller ger man bort något vill man ha något likvärdigt eller ännu hellre mer tillbaka så att det gärna blir en liten eller större vinst...
 
Jag älskar verkligen Thailand, buddhismen, de fantastiska människorna här och jag vill ge dem så mycket tillbaka som jag bara kan och förmår.
 
Bara det här med leendet, jag ler alltid när jag träffar på thailändare, och även faranger förstås, och thailändarna (de flesta i vart fall) ler tillbaka när jag ler eller tvärtom om de börjar le ler jag självklart tillbaka. Det ger en så varm skön känsla i hela kroppen att möta vänlighet och jag blir glad av det hela dagen lång av bara det här lilla.
 
När jag däremot ler mot en farang (svensk) för att vara artig och visa min vänlighet, tittar de först om de känner mig, gör de inte det ser de för det mesta lite brydda eller sura ut och ler definitivt inte tillbaka. Mitt leende kan ju vara en suspekt invit från min sida, eller vad det nu är de tror att det är och som de inte kan klura ut. 
 
Vi befinner oss i Thailand, leendets land, och många svenskar älskar att besöka det här landet av olika skäl, men hur kan det vara så svårt att tina upp den svenska stelheten, slappna av och bara le tillbaka? Märkligt egentligen att det är så svårt att öppet visa sig vänlig och tillmötesgående det är ju inte ens lite farligt😀
 
Dagens cykelträning till/från Ban Krud, 80,93 km
 
Stort TACK till min älskade Rulle för en tuff och härlig cykelträningstur samt Stort TACK till den gamla mannen med frukterna!
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en finfin tisdag och att visa vänlighet mot sin omgivning gör så gott i både kroppen och knoppen och är alldeles gratis dessutom😍 
 

Kommentarer:

1 Anna-lena :

Samma här i mae phim, så vänliga värmer i hjärtat, men man behöver själv också ge ett leende, så lite så😍

Svar: Tack så mycket Anna-Lena för din kommentar och härligt att du upplever samma leendevärme😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Lite för kallt idag för att cykla. Följer istället alpina VM i Åre. Fast först åkte jag med er på träningen. Man måste ju ha god kondition för att orka sitta still.😄
Tack för dagens blogg och stor kram/ Gertrude

Svar: Tack själv Gertrude och jag tyckte du var duktig på att hänga med visuellt på cykelträningen och nu kan du koppla av i TV soffan med gott samvete. Kram😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Johan:

Ser härligt ut med cykelträning
Konstigt att det ska vara så svårt att le
Eller att bara säga hej
Försöker lära mina barn att man måste inte prata med dom man möter men man kan iallafall säga hej
Tänk så många man möter som stirrar ner i backen
Konstigt eller hur
Kämpa på med bloggandet
Läser alltid
Mvh johan

Svar: Tack så mycket Johan för din kommentar och visst är det konstigt hur en del beter sig. Bra att du lär era barn bättre beteende samt tack för att du både läser och uppskattar min blogg 😀😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Birgitta S:

Härligt att mötas av leenden i sin omgivning. Sol värme o varma människor är välgörande . Må så gott😍

Svar: Javisst är det så Birgitta och ha det så gott och stor varm kram till dig från mig 😃❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Vilken trevlig gammal man.
Vår städerska är så snäll och ger oss frukt och ibland blommor varje fredag.
Ja hon har också fått presenter.
Ha en fin onsdag i leendets land.
kram Titti

Svar: Tack så mycket Titti för din kommentar och visst är det underbart att både få och ge 😍 Ha en fin onsdag du också samt kram tillbaka ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: