2019-02-09 Några gula mangofrukter som är klara att skörda...

I dag blev det lite trädgårdspyssel för min del och det är så fridfullt och mysigt att gå där och fixa och dona med sådant jag tycker är kul. Fylla på lite jord och kogödsel på plantorna, knipsa lite här och där etc. och gå och smånynna över vårt ljuvligt sköna liv😊 
 
Det jag inte känner för att göra i trädgården ingår ändå i vår trädgårdsskötsel av vår områdespersonal så jag känner mig som en lyxlirare och det känns riktigt bra emellanåt.😀
 
Nu börjar några av våra gula mangofrukter mogna efter hand och då är det dags att plocka ner dem så får de mogna klart inomhus under en handduk tills de är helt gula och lite mjuka i skalet för de är först då de är ätbara och godast.
 
Gul mango som är mogen smälter i munnen och är så god och dessutom nyttig då den innehåller mycket vitaminer och mineraler. 
 
Se nedan info hämtad via Google:
 
Mango är rik på karoten som är bra för synen, huden och skelettet. Mango innehåller också enzymer som är bra för matsmältningen. Mango är rik på kalium och magnesium, och dessa två mineraler är väldigt hjälpsamma för att balansera blodtrycket. Denna fantastiska frukt har även vitaminer såsom riboflavin, vitamin B6, A, C, K och folsyra.
 
Ännu mer att läsa om denna fantastiska frukt:
 
https://www.newsner.com/vetenskap/det-haer-haender-i-din-kropp-naer-du-aeter-mango/
 
Nu får de två översta frukterna, som jag plockade ner idag, mogna under en handduk inomhus och den nedersta är klar att äta i morgon😋
 
Gula mangos som inte är klara för skörd än men skyddas av folie för att fåglarna ska låta dem vara ifred under mognadsprocessen...
 
Här var jag lite lat och hängde när över dem istället då de hängde så nära varandra...
 
Livet är underbart och att få egen frukt i vår trädgård gör det ännu roligare!
 
Jag önskar dig min bloggläsare en skojig lördag och var rädd om dig och de dina. 

Kommentarer:

1 Anonym:

Önskar att jag kunnat odla lite exotisk frukt i vår trädgård. Men vi får nöja oss med rotfrukter och sallad. Och njuta av hur förmögen man känner sig då man skördar.
Ha en underbar helg och stor kram/ Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude för din kommentar och det du/ni odlar är gott nog😋 Ha en underbar helg ni också samt stor varm kram till er från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Marita:

Älskar Mango!!! Och solmogen är det de godaste som finns. Det första vi gjorde när vi köpt vårt hus i Thailand var att plantera ett mango träd och det har redan börjat ra frukt!
Bra tips med handduken 😊

Svar: Tack så mycket Marita för din kommentar och vad härligt att ni också gillar mango och att ert eget träd nu bär frukt. Må så gott och lycka till med frukten 😋
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: