2019-01-03 Akut utryckning för stackars gamla tiken Damm...

Precis när jag var på väg med min cykel till stranden nedanför Wat Samut ringde Tui från Huay Yang Dog & Cat Rescue och ville ha akut hjälp av mig med den gamla goa fina tiken Damm som håller till vid Beach Club på tempelområdet Wat Samut då hon blödde ymnigt från munnen.
 
Hon har tidigare bitit av sig en bit av tungan men nu har något hänt igen. 
 
För att Tui skulle kunna undersöka henne i munnen var han tvungen att ge henne en avslappningsspruta. Problemet var bara att Damm inte tillåter honom att ens komma i närheten eller röra henne så han behövde därmed min hjälp att hålla i henne så han kunde ge henne avslappningssprutan. 
 
Tui har mycket god hand med hundarna över lag men inte med Damm, som förmodligen beror på gamla minnen. Hon tror kanske att han ska fånga henne för att stänga in henne i en bur då det skedde för ett par år sedan när hon hade en stor cancersvulst på länden. Hon fick då sitta i bur länge för att banta ner sig först innan veterinär Pailin kunde operera bort tumören. Efter detta, för henne obehagliga minne i buren, verkar hon inte lita på Tui och inte heller på Göran som också var inblandad i hennes burliv.
 
Djur har bra minnen och glömmer inte de obehagligheter de varit utsatta för även om det varit av välvilja från Tui´s och Göran sida. 
 
Mig litar hon dock på till 110 % då jag aldrig behövt tvinga henne till något obehagligt utan hon har sjäv fått styra över kontakten och vi har bara haft och har det mysigt tillsammans. 
 
När sprutan verkat fick jag henne att lägga sig ner och vi kunde nu undersöka munnen för att se vad som hänt.
 
 
Vi misstänker att hon fått ett epileptiskt anfall och bitit sig i tungan igen för den var nu ännu mer sargad. Stackars Damm, hon har varit med om mycket, 2 tuffa cancertumöroperationer som glädjande nog gjort henne frisk, pigg och lekfull. Underbart!
 
Så händer det här med tungan nu också. Damm är gammal och det bästa vore egentligen, med tanke på hennes dåliga skick nu med den sargade tungan, att hon får somna in för gott men det fungerar inte så i Thailand.  
 
 
Vi spolade ur hennes mun från allt blod och såg då att tungan blivit ännu mer sargad. Det går inte att fixa så den får läka bäst det går och hon kan äta mjuk mat som ris, korv etc och det får hon av Am på Beach Club. 
 
Jag torkade ur hennes mun så gott det gick och passade även på att klippa hennes långa klor och klorna vid sporrarna på bakbenet hade trängt in i varje sporre som måste ha varit smärtsamt för henne. Nu är det i vart fall fixat.
 
Tui passade på att ge henne en rabiesspruta och även en mot parasiter... 
 
Här utanför Beach Club får hon nu vila och Am har koll på henne och det är skönt att veta💗. 
 
I morgon cyklar jag ner till Damm igen för att se hur hon mår och för att  ge henne lite extra kärlek💗 
 
Jag är så glad och tacksam för att vi har Huay Yang Dog & Cat Rescue att tillgå så att våra hundar och katter i byn kan få hjälp när de behöver och vi kan alla göra något för att hjälpa till på ett eller annat sätt. 
 
Antingen genom fysisk hjälp eller att lämna ekonomiskt bidrag.  

Swish 070-299 21 94 Göran Nowack
Nordea; kontonr. 3057 21 92770 Märk ditt bidrag med Huay Yang Dog Rescue 
 
https://www.facebook.com/Huay-Yang-Dog-Cat-Rescue-202034553168184/ 

Kommentarer:

1 Anonym:

Underbart Annika du är en Pärla
Vi ses snart om allt går som jag önskar Kram kram Susanne O4

Svar: Tack så mycket Susanne för det och det känns så rätt att finnas till och hjälpa till när det behövs. Hoppas allt ordnar sig med din hälsa så du kommer hem till HY snart och stor varm kram tillbaka! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Birgitta S :

Ännu en gång har du o Rescue gjort en fin insats för en vovve. Stackars Damm hoppas det läker. Kram 😍

Svar: Tack så mycket Birgitta och det hoppas jag också 😍 Kram ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Maria:

Men min lilla Damm ❤ vad tråkigt att hon ska behöva vara med om så mycket. Bra att ni klippte hennes blir med, hoppas hon inte har för ont nu i munnen. Hälsa Tui! Pok äe

Svar: Mmm hjärtat det var en sorglig upplevelse och vi hoppas också på det bästa för henne förstås ❤ Ska hälsa Tui från dig när jag träffar honom igen😍 Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Vad fint att hon fick bra hjälp.
Såg henne häromdagen när vi var på Beach Cluben.
Fint hon är under uppsikt.
Kram Titti

Svar: Tack så mycket Titti och kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Elisabet Lundqvist :

Nämen stackars Damm, jag skickar med många kramar och mycket kärlek till hon 💕/ Elisabet

Svar: Tack snälla Elisabet och de kramarna ska jag framföra när jag träffar henne idag ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Challizz:

Alltså jag gråter :(
Stackars små djur i världen som har det svårt..
men tack och lov för människor som er som försöker hjälpa! Det värmer mig ända in i hjärteroten <3

Svar: Tack så mycket Challizz och det känns även gott ända in i min hjärterot att försöka hjälpa dem när något hänt eller de inte mår bra ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: