2019-05-04 En härlig lördag i Huay Yang och återigen en massa trädgårdsarbete - för nöjes skull- och lite funderingar...

Jag har så mycket energi i kroppen som ska ut innan jag kan slå mig till ro och älskar att jobba med kroppen och mina sinnen.
 
Morgonen började med dagens fyspass på vår altan och trots att det är oerhört varmt (ca 36 C i skuggan) valde jag att återigen pyssla i vår trädgård då det alltid finns något att göra där.
 
Det är så roligt att gå runt med min sekatör, häcksax och klippa, knipsa, kapa, ta bort fula palmblad etc. etc. under tiden som områdespersonalen hackar runt plantorna för att luckra upp den hårda jorden, rensar ogräs etc. 
 
Det är 3 stycken kvinnor som jobbar på vårt område och de har som uppgift att städa våra 14 hus så ofta som husägaren har avtal om, minst 1 gång/vecka, poolskötsel varje dag, tömma sopor, vattna våra trädgårdar vid behov, klippa gräset, sköta om de trädgårdar som har avtal om det och se till att området är snyggt och prydligt.
 
De jobbar kl. 08.00-17.00 måndag - lördag och i full mundering för att skydda sig mot solen och visst säger de att det är varmt men gnäller eller klagar aldrig. Ibland tar de en kort rast och sätter sig i skuggan någonstans på området och mellan kl 12.00-13.00 har de lunchrast. De har i övrigt lagstadgad ledighet i samband med specifika högtider och/eller helger. 
 
Thailändare har en minimilön på ca 300 baht per dag och det är det vår områdespersonal tjänar minst. På den lönen ska de bo och leva, göra sjuk- och tandläkarbesök, ta hand om familjen som även kan vara föräldrar som bor hos dem. Det gäller därmed att se till att ha ett fast jobb och att alla som kan skjuta till pengar inom familjen är välkommet.
 
Något att tänka på för oss faranger som kommer hit och får deras tjänster utförda på våra områden för en förhållandevis billig penning och så även för andra tjänster i byn, restauranger, affärsidkare, massörer, tvätterier, frisersalonger med mera.
 
Vi faranger som bor och lever här i Huay Yang får därmed mycket för våra pengar och trots det är det en del som tycker det är för dyrt och som gärna skulle se att de fick ännu mer för sina pengar och gärna gratis om det gick. De bryr sig därmed inte det minsta om hur de som arbetar här har det lönemässigt eller vilka arbetsvillkor thailändarna eller andra länningar som t. ex Burmeser som kan utnyttjas av vissa arbetsgivare för att de inte behöver ge dem en lagstadgad lön.
 
Det viktigaste för en del faranger är att de får ut så mycket som möjligt av sitt boende eller turistande här i Huay Yang eller i övriga Thailand. En del saknar eftertanke eller tankar på att de själva kommer från välfärdsländer där de flesta har ett tryggt leverne med bostad, god sjukvård och tandvård, läkemedel till reducerat pris, där ingen egentligen behöver sakna något av den välfärd gemene man "bjuds" på. 
 
Visst kostar det på att leva i ett välfärdsland och det är ju därför vi betalar skatt eller får betala för vad det kostar, vad skulle annars pengarna till välfärden komma ifrån? Sverige är dessutom ett litet land så det gäller att alla som kan bidra med t ex skatt gör det utan knot.
 
Det finns en hel del människor som bara tänker på sig själva, att de ska ha det bästa och betala så lite som möjligt för det och det där med solidaritet eller tänka på sina medmänniskor existerar inte i deras sinnevärld. 
 
Om jag jämför t ex svenskar med thailändare så verkar thailändarna mer lyckliga och harmoniska i sina liv oavsett om de är fattiga eller rika för de lever enligt Buddhas livsfilosofi. Livet är inte alltid rättvist men vi har det vi har och får vara nöjda med det.
 
Farangerna vill ofta ha mer än de har och har man inte det klagas det vitt och brett på politiker eller vem man nu riktar sin ilska mot. Att en personlig välfärd skapas på eget ansvar vill en del inte alls känna till. Avundsjukan lyser igen när de sneglar på vad andra har och får, och att känna så kan ju ingen människa bli lycklig över.
 
Att visa tacksamhet över det vi faktiskt har och framför allt en god hälsa är väl det viktigaste i livet som jag ser det.
 
Jag älskar Thailändarnas härliga livsfilosofi, därför trivs jag så bra här! 
 
Regnoväder på gång eller inte...
 
Nej, det drog vidare utan att tömma sina regnmoln över Huay Yang...
 
Regnmolnen drog iväg...
 
 Så vackert soligt väder vi har det och varmt och skönt!
 
Stort TACK för att jag får ha det så här fantastiskt bra och jag önskar dig min bloggläsare en mysig lördag och var nöjd med livet så länge du har det!
 

Kommentarer:

1 Elisabet Lundqvist :

Håller fullständigt med, har under alla våra år i Thailand träffat thailändare som sagt till oss med lätt förvånad röst att " ni är så trevliga ,vi är inte så vana vid det "sådana gånger får jag ont i hjärtat för det behövs så lite för att det ska betyda så mycket för dom 😊/ Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet och jag får lika ont i hjärtat när jag hör det eller när de berättar om märkliga faranger som de tycker ska lämna Thailand och gnälla eller bete sig illa i sitt eget hemland. Vänlighet och omtanke föder detsamma 😍❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: