2019-05-18 En sorglig händelse som inte får hända igen...

Härom morgonen hittade jag två unga Common Myna som hade drunknat i vår vattentunna utan lock där vi har små fiskar som äter mygg och andra insekter som hamnar där. Så sorgligt för de stackars fåglarna! 😭
 
Förmodligen har de suttit på kanten och försökt dricka vatten ur vattentunnan men ramlat i då vattenytan låg ca 2 dm från kanten. De har därefter inte klarat att ta sig upp själva så de drunknade och det känns så sorgligt i mitt hjärta. Jag tycker om fåglar och djur och vill inte att de ska skadas eller råka illa ut om jag kan påverka det.
 
Idag cyklade jag därför upp till den lilla järnaffären på Frontage Road och köpte ett kraftigt nät av plast för att placera på toppen av tunnan. Regnet kan lätt passera samt även myggorna och andra kryp men några fåglar kan nu inte ramla i och drunkna.
 
Nu är vattentunnas öppning skyddad av kraftigt plastnät så inga fåglar kan ramla ner i vattnet....
 
En liten tyngd så inte nätet blåser av...
 
Här i denna lilla järnaffär på Frontage Road handlade jag det kraftiga plastnätet som finns i både svart och grön färg, 1 m för 40 baht...
 
Den roliga thaimannen skulle låtsas att han skulle slå på min cykel med två käppar som han köpt i affären så han ställde upp sig i denna aggressiva ställning så jag kunde fotografera honom så😀
 
Nu får vi hoppas på att fåglarna inte ska råka illa ut på grund av oss i vart fall. Kanske dags att införskaffa någon form av fågelbad...

Kommentarer:

1 Anonym:

😢 usch, man blir så ledsen när sånt händer. Har själv ett fint fågelbad i gjutjärn som är väldigt uppskattat av olika djur som småfåglar, hackspetten och ekorrar 😊 / Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet och visst är det sorgligt men jag ska försöka ordna något vattenställe till fåglarna och dörrarna här.😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Linda:

Ställ ut ett fat på tomten med vatten, det gillar insekter, fåglar osv. Särskilt nu när ni har det så varmt ❤️

Svar: Tack så mycket Linda för din kommentar och jag har även funderat på att göra det igen. Har gjort det tidigare men då var vare sig fåglar eller insekter intresserade😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: