2019-11-03 En helt vanlig skön söndag....

Till att börja med ber vi att få tacka våra goa fina vänner Britt-Marie och Ingemar och Anette och Svein för en synnerligen mysig och avkopplande kväll tillsammans. Vi började med samkväm hos Britt-Marie och Ingemar och avslutade kvällen med kvällsmat tillsammans på Mr Klea. 😍
 
Det var längesedan nu som Rulle och jag åt på restaurang Mr Klea (Van Ravivägen) och de har ändrat lite i menyn med för oss nya goda rätter och det var både gott och vällagat. Restaurang Mr Klea kan vi därmed varmt rekommendera för den som inte ätit där😋 
 
Idag var det dags för att strö ut konstgödsel över alla våra plantor och gräsytor och jag brukar varva med kogödsel varannan gång ca var 5-6 vecka. Det gillar våra plantor och det märkt spå både frodigheten och blomningen.
 
Vi kan också tacka vår vackra trädgård som sett till att vi har ytterligare en bananstock på gång.
 
Nyutsprungen bananstock och detta är bara början...
 
När en av bananerna börjar gulna så smått är det dags att skörda men det dröjer ett bra tag till...
 
Här frodas den här klängerväxten med sina söta rosa blommor och den här växten växer vilt över hela Thailand...
 
Bina är i full gång att suga nektar från blommorna...
 
Förra lördagen gjorde jag rent alla skarvar mellan våra klinkers på altanen och då såg jag att det behövdes lite påfyllning av fogmassa på sina ställen. Det jobbet passade bra för mig att göra idag så nu är det snyggt och fint igen.😊 
 
Härligt med rent snyggt altangolv, även i skarvarna, där det trots våtmoppande 1 gång i veckan har en tendens att fastna smuts med tiden och även fogmassan kan lossna lite eller sjunka ihop. 
 
Sedan vi avslutade frukosten i morse kl 10 har vi påbörjat vår fasta som vi gör en gång i veckan från söndag till måndag och nu blir det ingen mat eller annat smått och gott förrän kl 14.00 tidigast i morgon. Bara te eller kaffe utan tillsatser samt vatten är tillåtet och det gör gott för kroppen och fungerar klockrent varje gång.
 
Det är så härligt att ta kommando över både kroppen och knoppen och se till att den mår så bra som den bara kan och slipper ohälsosam mat och dryck utom någon gång emellanåt förstås när vi känner för en och annan onyttighet.
 
Vi bjuder även kroppen på någon form av fysiskt träning i princip varje dag för att hålla oss i trim för i den mån vi själva får bestämma över vår hälsa vill vi leva i många år till förstås. 
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en skön söndag och tack för att du läser min blogg!😍
  

Kommentarer:

1 Tiina:

Wow, ni får mycket frukt från er trädgård! En fråga: måste man ha konstgödsel i Thailand? räcker det inte med kogödsel/ekologisk gödsel? Ja, klinkersfogarna kräver sitt arbete för att hålla sig fina...Fint resultat!! Kram, Tiina

Svar: Tack Tiina för din kommentar och jag varvar som skrivet med både och man kan också välja att bara köra det ena om man så vill. Kram 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: