2019-10-14 En ledsam strandpromenad idag med mörka tankar...

I fredags när vi cyklade längs med stranden i PKK såg vi att det rullade in illgröna vågor mot stranden på grund av algblomning och det var likadant i Huay Yang. Idag har havsvattnet antagit en mer mossgrön färg och det luktade lite unket.
 
Jag brukar ofta stöta på en trevlig äldre thaikvinna på stranden som plockar lite plastflaskor samt letar efter de vita slutna snäckorna med en mussla i. Härom söndagen var hon dessutom på kasteringsprojektet på Wat Samut via Huay Yang Dog & Cat Rescue och kastrerade sin katt.
 
Vi hälsar alltid glatt på varandra och idag när jag nämnde att havet var grönt satte hon handen för näsan och tittade ut mot havet och skakade på huvudet och sa att jag skulle hålla mig borta från vattnet då det inte är så vettigt att kliva i eller bada i ett vatten med algblomning. 
 
https://www.greenpeace.org/archive-sweden/se/hav/Fororeningar/
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Algblomning 
 
Jag undvek att gå i vattnet och såg lite döda fiskstim i vattensamlingarna och kände mig ledsen över dels det gröna algvattnet samt även att se en ovanligt nedskräpad strand då det blåst mycket i natt och då driver det upp en massa skräp som människor slängt i vattnet från båtar eller omkring liggande länder och inte bara naturligt "skräp" som havet spyr upp. Plockas det inte upp direkt driver ut igen med högvattnet och så är sanna cirkulation igång nästa gång havet tömmer sig på skräp.
 
Det är säkert tonvis av skräp som bara ligger där på bottnen eller flyter runt utanför våra stränder på grund av dessa människor som struntar helt i miljön och vill bara bli av med sitt skräp. Plopp i vattnet så är skräpet borta. 
 
Detta är inget specifikt fenomen för Thailand utan ett stort växande problem i hela världen. Det gäller inte bara skräp utan så även luftföroreningar på grund av den allt ökande trafikmängden (bil, båt, flyg, transporter) världen över och skogsbränder som människan själv skapar för att ge plats åt andra grödor eller utvidgande av bebyggelser etc. då vi människor bara blir fler och fler på detta jordklot. Idag lär vi vara 10 miljarder människor och det påverkar miljön mest och är den största boven.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldens_befolkning
 
Naturens resurser räcker inte till för alla och alla dessa miljarder männsikor har sina specifika behov. Massor av människor förstår vikten av att vara rädda om vårt jordklot och agerar mer miljövänligt medan andra struntar fullkomligt i det och det mesta kretsar då runt sina egna egon och behov som man inte avser att ändra på.
 
Alla dessa mer eller mindre nödvändiga Industrier etc. tjänar pengar och ju mindre miljötänk desto mer klirr i kassan och anställer forskare som går ut med att deras miljötänk påverkar inte miljön nämnvärt och den största prion är vinsten hur korttänkt det än låter.
 
Det ger ju givetvis arbetstillfällen och det brukar de ha som ett välkomnade skäl men om de bidrar till en miljö som inte gagnar vår värld på sikt och som påverkar människans och djurens miljö så pass allvarligt att det är en stor fara för våra respektive liv hur tänker de då?
 
För min egen del i en ålder på 68 år lär jag nog överleva några år till förhoppningsvis men jag är mest oroligt för hur världen ser ut  framöver för mina barn och barnbarn.
 
Jag förstår unga kloka Greta Thunberg och alla hennes miljoner följare, framför allt de yngre, att något måste göras nu inte sen och med tanke på bl.a, hennes tal i FN som är imponerande att hon tas på allvar där. Det är inte vem som helst som får möjlighet till det, bara en sådan förmån.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg
 
Det jag därmed inte förstår är alla dessa motsägare, förnekare som vägrar ta till sig ett dugg av vad hon säger eller uppmanar till utan istället fokuserar på hennes personlighet och hånar samt förminskar henne på olika sätt samt för att hon har Aspergers syndrom som dessbättre är en tillgång då hon bl.a tänker utanför boxen.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom
 
Att tänka utanför boxen eller kliva ur sin komfortzon har många svårt för då de är så noga med att inget i deras liv ska förändras det minsta även om det påverkar deras och deras barn och barnbarns miljö. De söker ivrigt efter motsägande bevis och hittar forskare som talar tvärt emot att allt som händer på jorden är bara naturligt och ingår i jordens lägesförändring och inte på grund av det vi alla människor ställer till med på ett eller annat sätt. Eller inte så mycket vi tror i vart fall...
 
Det måste kännas tryggt för dem som har en annan uppfattning och motsäger sig allt dåligt som påverkar miljön, för det finns inte, för då är ju saken klar och vi behöver inte tänka eller göra något alls för miljön utan leva på som vi gör och alltid har gjort. Vi kan kännas oss stolta över att vi sopsorterar, åker kommunalt eller använder miljövänliga bilar, flyger lite då och då, tar tåget i stället för bilen etc. Det är jättebra men resten då? 
 
Så klart att vi inte enskilt kan rädda världen men däremot kan vi vara med och påverka våra respektive regeringar, jobba för en bättre miljö på olika sätt och inse att Gretas och hennes anhängare har rätt att vara oroliga. Det handlar ju om deras framtida liv på jorden.
 
Visst har utvecklingen av mer miljötänk från olika håll gått framåt men det går för långsamt och en del länder börjar tänka om mer eller mindre blygsamt för att visa att de gör något. Andra länder som t ex Malaysia, Indonesien, Jakarta, Brasilien (Amazonas bränder) med flera fortsätter att köra sitt race på grund av egoistiska regeringar som bara sätter sig själva i fokus och struntar i sin befolkning, djurlivet eller världen i övrigt. 
 
Indien som nu äntligen börjat inse att en stor del av deras mest fattiga befolkning ska få toaletter installerade för att göra sina behov på vilket borde vara var och ens naturliga rätt. För inte så länge sedan blev 2 barn av det lägsta ranget ihjälslagna för att de bajsade på marken av människor med högre rang för barnen hade inte tillgång till någon toalett alls i sin omgivning att utföra sina behov på. Så fruktansvärt sorgligt men det behöver ju inte vi rika västerlänningar ens fundera över för det är ju en självklarhet för oss att en bostad förses men en eller flera toaletter.
 
Däremot ville Indien gärna stoltsera med att de kunde flyga till månen för att få uppmärksamhet att de har ekonomiska möjligheter till det. Hur skevt tänk är det?
 
För att återgå till mig själv kan ingen forskare eller medmänniska klappa mig på axeln och säga att jag inte behöver vara orolig utan att de forskare som säger motsatsen har fel så jag kan sova gott om natten och slippa fundera mer över hur det ser ut i min omgivning eller vad jag läser om när det gäller diverse naturkatastrofer, algbildning, väder och vind. Allt är bara som det ska vara så ta det lugnt och "ta ett Toy".
 
Men jag är en människa med positiv inställning så jag kommer i vart fall göra mitt bästa för vårt vackra jordklot även om det är det minsta lilla jag kan göra själv och förhoppningsvis vaknar fler och fler och börjar inse att ju fler vi är som hjälps åt för att försöka rädda vårt vackra jordklot desto bättre för alla människor och djur som lever här!
 
Mossgrönt vatten på grund av slutet på algblomningen...
 
 
 
Förhoppningsvis kommer vi snart att återfå havets vackra färg... 
 
 
Ett kollossal frökapselsamling
 
 
Vackert av jord blandat med sand...
 
Skräp som inte pryder vår vackra strand...
 
 
Ledsamt mycket skräp som flutit upp med vågorna efter nattens oväder...
 
 
Ett stackars gosedjur som någon blivit av med...
 
Idag gick vattnet upp til min grotta och jag ville inte gå i vattnet med alger i...
 
 
Här vände jag och gick hem via nationalparken för stranden och havet gjorde mig lite nedstämd idag. Väl där i parken fick jag trevliga och glada möten av människor och "mina" vovvar och det gjorde mig mycket glad. Yin och Yang som är livet självt.
 
Se nästa blogginlägg, om du vill förstås 😀 

Kommentarer:

1 Birgitta S :

Kan bara instämma det är sorgligt vad människan gjort med miljön. Kram

Svar: Tack så mycket Birgitta för ditt instämmande och kram tillbaka 😍❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Maria:

Ja det är hemskt vad människan förstör denna planet och att uppvaknandet gällande plast kommit så sent. Tur iaf att så mycket görs idag för att få igenom förbättringar, en ljuspunkt iaf 😍 pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och jag håller med dig helt och fullt 😍 Pok äd ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tiina:

Håller med dig...sorgligt att så många inte bryr sig utan bara slänger skräp i naturen. Och inte tala om alla industrier som bara spyr ut sina gifter direkt i vattendrag... Hoppas att makthavare snart börjar lyssna på Greta och alla andra barn o ungdomar som protesterar. Kram, Tiina

Svar: Tack så mycket Tiina för din kommentar och jag kan bara hålla med dig. Kram ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: