2019-10-24 Dagens strandlångis och vackra storkar samt en liten skarv...

Till att börja med vill vi tacka våra goa fina vänner Pia och Isac för en synnerligen trevlig kväll i går!
Efter samkväm hos dem åt vi kvällsmat tillsammans på Rangen som hade en supergod Piggvars planka på menyn. Piggvarsfilé med duchessepotatis och snyggt upplagd med bönor etc. Den rätten kan jag varmt rekommendera 😋
 
Idag var stranden mycket bredare än sist som jag gick där, d.v.s i måndags och havet var lugnt och stilla och vinden har återigen svängt mot ost. Vädret bjöd dessutom på härligt vackert väder med sol från en klarblå himmel och dallrande värme om 35 C i skuggan.
 
Dessa variationer som förekommer varje dag på ett eller annat sätt gör att jag inte kommer att tröttna utan det finns alltid något nytt att se och uppleva bara man är öppen för det.😊
 
Dagens favoritbild från cykelvägen i Wanakon Nationalpark, 3 storkar och en liten skarv...
 
 
 
Fin bred strand idag, vilken skillnad mot i måndags... 
 
 
 
 
 
Coffee ville hänga med en kort bit...
 
Inga problem att fortsätta mot klippgränsen idag...
 
 
Från Wat Samut och Huay Yang Beach är det knappt 4 km hit...
 
 
 
Nu går det inte som tidigare att gå ända fram till den bortre klippgränsen...
 
Delar av reven utanför Wanakorn Nationalpark som ligger i dagen...
 
En trasig snäcka som är mycket vacker...
 
Jag lämnade stranden på hemvägen och gick in i själva parken....
 
...och det finns många varianter på campingbilar och den här har en rejäl AC där bak. Bilen står parkerad på elplats så då är det inga problem att få den att fungera...
 
...bara stänga igen sidorna så vips har de en sval sovplats...
 
Jag vek som vanligt in på cykelvägen om 2,7 km och vid bron över dammen stannade jag för att lyssna på ljuden från min omgivning...
 
 
...och längre fram vid den stora dammen/vattetäkten satt både storkar och en liten Skarv i ett naket träd.  
 
3 storkar av arten Asian Openbill och en skarv av arten Little Cormorant... 
 
 
Asien Openbill (Stork)
 
Little Cormorant (skarv)... 
 
Häftigt att se så fina fåglar och det finns många av dem där vid dammen...
 
Jag knallade vidare och från grusvägen in till vattentornet etc hörde jag vatten som porlade och då jag blev nyfiken ville jag kolla närmare vad det kom ifrån...
 
En avrinningsanordning för dammen som reglerar vattenmängden i dammen och som löper under vägen... 
 
...till andra sidan och där djupt nere kan vattnet forsa vidare och så småningom ut i havet...
 
 
Så var det då dags att återigen träffa Rambo och de andra vovvarna vid hundhuset...
 
Rambo är lika glad som vanligt att få träffa mig och han blir mer och mer tillåtande att jag rör vid honom lite försiktigt...
 
Den andra hanhunden som är lite reserverad ville gärna ha gotta han med och tog fint från min hand och honom kallar jag Leon...
 
När vi alla var nöjda med träffstunden gick jag vidare mot havet...
 
 
...och sedan via naturstigen som omväxling...
 
 
Snart framme vid min cykel som jag parkerat vid Wat Samut.
 
Hela sträckan som jag gått är bara på knappt 9 km och då har jag bränt ynkans 495 kcal men det är bättre än ingenting😅 
 
Stort TACK till mig själv, "mina" vovvar samt trevligt möte och samtal med Torgny på stranden och till dig min bloggläsare önskar jag en kanonfin torsdag!

Kommentarer:

1 Anonym:

Tack för dagens vackra foton och rapport från den maritima miljön. Ha en skön kväll - natt och väl mött i morgon.
Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket själv Gertrude för din respons och ha en skön dag, kväll och natt du också😍 Stor varm kram till dig från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Ja visst har Ranchen god mat.
Mycket nöjd med mina jätteräkor igår.
Ikväll festade vi på en brownie, delade på den, efter middag på Cha Bar.
Kram Titti

Svar: Tack för din kommentar och det är kul med lite matvariaton samt miljö emellanåt och goda bakverk😋. Kram😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Råkade kommentera som anonym visst!

Svar: Det är lugnt då du skrev under med ditt namn Titti😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Birgitta S:

Härliga strandbilder! Goa vovvar Leo ser ut som en go 🐻 dock reserverad men snart litar Leo på dig .
Hur många vovvar är det i hundhuset?
Vilka bor där o sköter o utfodrar vovvarna ?
Hälsa vovvarna må så gott 😍🐕

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och Leon kommer snart bli min kompis han också. Det är ca 6-7 hundar som bor där med thailändare. De tar hand om dem och får matstöd av Tui. Ska hälsa dem från dig nästa gång 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: