2020-01-14 Dagens långpromenad och vårt vackra hav och strand samt natur i Huay Yang...

Nu är vi klara med packningen av våra totalt 17 boxar och 4 cykellådor och det känns bra att få det gjort i tid. På torsdag kl 09.00 kommer Seven Seas och hämtar dem här vid huset.
 
Skåp och lådor är i princip tömda och kvar finns bara det vi behöver ha den sista månaden här i Huay Yang och även det känns skönt att få gjort.
 
Det som återstår är att få vårt vackra hus sålt och gärna till någon som kommer att förvalta det väl och att köpet är genomförs helst redan innan vi lämnar Thailand. Det kanske är en utopi men vi får hoppas på det bästa helt enkelt och mer än så kan vi inte göra.
 
Idag kändes det extra skönt att cykla ner till stranden nedom Wat Samut på min hyrcykel för att vädra lite i hjärnkontoret och ta en skön långpromenad norröver.
 
Stora vågor väller in över stranden och den är både smal och sned samt lite svampig att gå på så vid bron över flodmynningen valde jag att lämna stranden och gå cykelvägen istället i motsatt riktning än vad jag brukar gå. En annorlunda upplevelse att gå åt andra hållet.
 
Huay Yang Beach
 
Huay Yang Beach mot Dolphin Beach och Jackspiren 
 
Huay Yang Beach
 
Häftiga vågor...
 
 
 
 
 
 
Fem kokosnötter på rad...
 
 
 
Idag fick jag sällskap en bit av Lillflickan och Curly...
 
Lillflickan kliver in i bilden....
 
...och ställer upp sig snyggt framför mitt motiv, den snäckklädda kokosnöten...
 
 
 
 
Jag gillar verkligen de här vågorna, den ena kraftigare än den andra och så planar det ut till nästa kraftiga våg startar processen igen med sina följdvågor..
 
 
Här vid bron över flodmynningen lämnade jag stranden och gick in på cykelvägen till vänster om bron...
 
Jag följde hela cykelvägen och fortsatte sedan tillbaka från Visitorcenter genom nationalparken och tog sedan naturstigen tillbaka. 
 
Cykelvägen åt motsatt håll än jag brukar gå...
 
När jag tidigare passerade hundhuset var det bara den äldre hunden kvar där som skällde på mig och viftade på svansen lite igenkännande samtidigt.
 
Ingen av de andra vovvarna var där...
 
När jag lämnat campingplatsen och uthyrningshusen kommer man in i den del av parken där de har större hus för föreningsverksamhet.
 
Plötsligt hör jag ett gäng vovvar som kommer springande bakom mig och skäller och när jag vänder mig om ser jag att det är Rambo, Leon och tikarna som tydligen även håller till där.
 
Rambo kände igen mig och blev jätteglad att se mig och sprang fram för att hälsa och få gotta förstås. De andra höll sig på avstånd och blev lite snopna att det inte var någon som blev rädd och som de lyckades skrämma bort så de lommade tillbaka igen till föreningshusen där deras "ägare" förmodligen jobbar. 
 
Hejdå Rambo, vi ses snart igen för nu vet jag att ni även finns här när ni inte är hemma vid hundhuset... 
 
Vindarna kommer rakt från öster så monsunen håller tydligen på att svänga så sakteliga mot sydväst.
 
Stort TACK till mig själv och mina fyrfota hundvänner för en mysig långpromenad och till dig min bloggläsare önskar jag en trevlig tisdag!
 
 
 

Kommentarer:

1 Birgitta S :

Vilka härliga promenader o goa vovvarna. De kommer att sakna dig.
😍🐕

Svar: Tack så mycket Birgitta för det och jag kommer att sakna dem❤😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Som jag har förstått det så tar det lååång tid att sälja fastigheter i Thailand för utlänningar, med tanke på reglerna kring ägandet. Samt att man ofta får gå ner en hel del. Är det samma i er ort ? Eller är det mest övriga Thailand

Svar: Tack anonym för din kommentar och det är nog detsamna över hela Thailand och att räkna med vinst är bara att glömma utan tvärtom det blir en rejäl förlustaffär. Regelmässigt är det dock dessbättre inte så svårt att sälja hus eller lägenhet här i byn😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Tack för svar så skönt att de brukar gå snabbt men synd med förlust affär förstås. Ja det verkar svårt det där, det är ju dröm att tänka på att äga i Thailand men det känns väldigt osäkert, tror de avskräcker många. Som läsare är jag mest lite förvånad varför ni inte vill ha kvar det som semestetbostad, speciellt om ni förlorar på det. Önskar dig en fin dag och så beundransvärt du vårdar hundarna

Svar: Tack så mycket anonym för din kommentar och vi har haft huset sedan 2006 som semesterbostad samt sedan 2011 som permanent bostad och nu är det dags att flytta hem till Sverige för gott till vår familj där. Om du läser min blogg genom alla dessa år ser du hur mycket trevligt vi varit med om i detta fantastiska land. Men var sak har sin tid därmed vårt beslut. 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: