2020-09-14 Min kropp och styrka är min stolthet!

Idag är det måndag och en ny träningsvecka har därmed startat för vår del på SATS i Kista Galleria.
 
Jag brukar köra både konditions- och ett styrketräningspass minst 2 timmar varje gång och det inkluderar flera muskelgrupper så hela kroppen får sitt.
 
För att variera kör jag dessutom olika många set och repetitioner så kroppen inte har en aning om vad jag ska hitta på och vänja sig vid det. Även olika vikter eller annan teknik och just när det gäller teknik är det viktigt att göra rätt och inte slarva för det kan ge onödiga skador.
 
Det finns alltid någon att fråga på gymmet, Rulle, personal, eller någon annan som tränar och ser ut att ha en sund och vettig teknik om jag skulle vara osäker. 
 
Det är en fantastisk förmån att få möjlighet att träna för att bli stark och uthållig och därmed kunna möta min stigande ålder på ett bra sätt. Jag har ju bara min kropp och den är jag rädd om då vi förhoppningsvis ska få många fler år tillsammans. 
 
Även kosten är ju viktig i sammanhanget och då kroppen inte kan tillgodogöra sig proteinet i den mat jag äter på samma sätt som när jag var yngre (under 60 år) tar jag extra protein i form av pulver. Det behövs för att musklerna ska få det de behöver för att utveckla sig och/eller bibehållas.
 
Både Rulle och jag äter och dricker sunt och jag undviker griskött och rött kött helt men får i mig det jag behöver via fisk, kyckling (ibland), ägg, vegetarisk färs, naturell yoghurt, bönor, grönsaker, frukt, potatis ris, pasta, spannmål, bröd etc. 
 
Vi är dessutom restriktiva när det gäller att dricka alkohol men kan unna oss ett glas vin eller öl någon gång i veckan. 
 
Vi har också infört en periodisk fasta om ca 18-19 timmar 2 dagar i veckan, där vi inte äter något efter kl.14.30 -15.00 på söndagar och torsdagar, bara vatten eller te. Det första målet därefter blir först frukost vid kl 9 tiden.
 
Superbra för kroppen att återhämta sig från ätandet helt under en längre tid! 
 
Det finns inga genvägar för att hålla kropp och knopp i trim men jag gillar den här livsföringen och mår bra av det så det är definitivt ingen uppoffring eller något jag tvingar mig att göra utan helt frivilligt för att må bra och det är det viktigaste för mig.
 
Här är "buren" där vi kör gruppträningen Transformer som innebär att vi jobbar 3 varv med olika övningar i 7-8 stationer i ca 45 sekunder som vår instruktör sätter upp vid varje gruppträningspass. Vi har också så kallade mellanövningar utanför buren av olika slag. Passet är ca 45 minuter och det ger både kondition och styrketräning.
 
Del av gymmet och det finns även lösa vikter och en massa redskap, trapp- löpmaskiner så alla har möjlighet att utöva just den träning de vill ha.
 
Här på SATS i Kista Galleria har de en mycket trevlig och tillmötesgående personal och även träningskamrater där vi kan pusha varandra på ett positivt sätt unga som äldre, kvinnor som män. 
 
Stort TACK för att jag har detta fina gym i vår närhet och det tar bara några minuter att gå hit från vårt Kista Torn.
 
Att dessutom få gå på mina långisar i vår närmiljö är bara bonus!

Kommentera här: