2022-05-12 Räddning av Huggorm, Lönn, Häggblom, Edsviken etc. etc...

Dagens eftermiddagslångis blev drygt 12 km via Igelbäckens Naturreservat, Överjärva, Engelska Parken vid Ulriksdals Slott och Edsviken samt Sollentuna.
 
När jag precis lämnat Kista Torn såg jag att ett askgrått regnmoln som tornade upp sig på himlen framför mig och jag befarade regn men det fick det bli i så fall. Dessbättre kom bara ett par droppar på mig så regnet föll någon annanstans då jag fick mest sol under promenaden.
 
Vid Överjärva Gård låg en Huggorm på ca 50 cm och solade sig i gruset mitt på gång- och cykelvägen. Då jag var rädd för att den stackars ormen skulle bli påkörd av en cyklist beslöt jag mig för att rädda den.
 
Det kom en cyklist och jag hojtade till honom att akta ormen och det gjorde han. Jag hittade ett grov pinne vid gräskanten och puttade lite försiktigt på sidan av ormen och då började den röra sig framåt i sakta mak. Jag fortsatte putta på kroppen tills han/hon befann sig tryggt i gräset vid sidan om vägen. Skönt att det gick bra!
 
En fin liten Huggorm
"Seså, masa dig iväg nu lilla orm till tryggheten i gräskanten"... 
Mot Överjärva Gård och här på grusvägen låg Huggormen och solade sig... 
Stambanan och Arlanda Express är på väg mot Arlanda
Överjärva Gård
Lokala askgrå regnmoln...
Engelska Parken och Lönnen börjar grönska
Lönnblad
Engelska Parken
Ulriksdals Slott
Slottsparken
Fontänen har kopplats på i parken
Edsviken
Min fantasi ser en valfisk...
Björkhängen 
Hassel
Drakön
Tegelhagens Naturreservat
Igelbäckens Naturreservat
Häggen blommar och doften är fantastisk...
Vintergrönor
 
Stort TACK för en härlig regnfri långis och strax efter att jag kom hem vräkte regnet ner utanför fönstren men det varade endast i 5-10 minuter därefter var solen framme igen. Ett lynnigt väder med andra ord.
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en finfin torsdag!
 
   

Kommentera här: