2022-05-25 Skelörter, Löktrav, Vitplister, Häckvicker.... lustiga namn på dagens blomster

Nu blomstrar det verkligen rikligt i det gröna och det finns hur många arter som helst och en del av dem har lustiga namn. Jag använder appen iNaturalist som hjälper mig att reda ut vad jag ser för art. Den appen fungerar även på träd, djur, insekter och kryp så den är riktigt användbar om jag vill tar reda på det jag inte redan vet. 
 
Dagens långis blev i Igelbäckens Naturreservat och vädret bjöd på både sol och lite mulet samt ca +18 C.
 
Skelörter
Löktrav...
...vars blad kan användas i sallad...
https://www.skogsskafferiet.se/loktrav/
 
Vitplister
Häckvicker
Koltrasthona
 
Midsommarblomster
Käringtand
Igelbäckens Naturreservat
 
Stort TACK för en härlig långis i vår sköna natur nära oss och till dig min bloggläsare önskar jag en trevlig onsdagskväll!

Kommentarer:

1 sandra ledin:

Som det blommar, så underbart.
Den appen verkar vara kanon då det finns ett helt hav utav blommor. Vilket då är svårt att veta vad de heter. Tackar för tipset!!!

Ha en jätte fin kväll!!!

Svar: Tack själv och visst är det underbart Sandra och den appen är suveränt bra tycker jag. Önskar dig också en fin kväll!
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: