2022-10-30 Härlig långis på 29,04 km med mysigt sällskap men ett sorgligt inslag...

Idag fick jag mysigt sällskap av Maria på min extra långa promenad på 29,04 km. Vi möttes vid Hägerstalund och gick till Översjön via Säby Gård och därefter Fäboda och Hansta Naturreservat samt mot Hägerstalund igen till Barkarbystaden. Maria följde med mig en bit hemåt men vid Järfälla skiljdes vi åt och Maria vände och gick hem till sig och jag fortsatte hem till mig.
 
Maria har nu också testat med periodisk vattenfasta på minst 21 timmar och vi var båda förvånade över den fantastiska energi som detta ger kroppen och att det är hur lätt som helst att bara knalla på utan att äta något utan bara ge kroppen vatten under fastan. Häftigt tycker vi båda!
 
På väg till Översjön
Översjön
Maria har fotat mig
Maria har fotat mig
Mossklädda stenar i skogen
Häftig gammal stam...
En skivad stenbumling...
Hacke Hackspett
Maria har bestigit min stenbumling i Hansta Naturreservat
 
Ca 1 km söder om Hägerstalund passerade vi en av hagarna på Järvafältet där det går Highland Cattles. När vi tittade in i hagen såg vi att inte så långt från staketet låg en årsgammal kalv så konstigt, på sidan men hade huvudet rätt upp. Kalven/ungdjuret låg blickstilla så vi befarade att den stackaren var död. Maria klättrade över staketet för att kolla mer noggrant vad som kan ha hänt. Blicken på ungdjuret var helt tom och munnen öppen med bleka slemhinnor och lite vitt lödder runt munöppningen. Det låg en pöl med vitt lödder nära kalven på marken så han/hon måste ha drabbats av någon sjukdom så han/hon kanske hade kvävts. Kroppen var fortfarande varm så det måste ha hänt nyligen. Så sorgligt att uppleva detta!
 
Då vi inte vet vem som äger djuren ringde jag till polisen som i sin tur skulle kolla vem ägaren är för att ta hand om det stackars döda djuret. 
 
De andra korna som gick ett bit därifrån betade helt obemärkt så vi vet ju inte om de ens uppfattat vad som hänt deras "kompis".
 
När vi gick därifrån var vi båda sorgsna till sinnet men ändå överens om att, om nu ungdjuret inte lidit, utan avlidit i hast var det ändå en perfekt ställe att dö på när det nu ändå skulle ske. I frihet i en stor vacker hage med himlen som tak. Vila i frid lilla kalv/ungdjur!
 
Dagens långrunda
 
Vid min hemkomst var det gott att till slut äta min grönsaksomelett, ostmacka samt en stor kopp med te och då var det 23 timmar sedan som jag åt mat sist. Det var ju inga problem med det utan tvärtom! 
 
Stort TACK till min älskade Maria för sällskapet på vår härliga långrunda i vår vackra miljö och till dig min bloggläsare önskar jag en skön söndagskväll! 

 
    

Kommentarer:

1 sandra ledin:

Nej va trist med kalven. Tyvärr blir ju djur sjuka och dör ibland. Men synd iaf.

Jätte fina bilder från ”lilla” rundan. När du går så långt har du musik med sig eller går du bara i egna tankar turen runt?

Trevlig Halloween!!!

Svar: Tack så mycket Sandra för din kommentar och jättetrist med kvigan som gått till de sälla markerna. Jag lyssnar aldrig på musik på i samband med mina promenader utan vill lyssna på alla ljud i naturen istället och hålla mina sinnen öppna. Det är i sig ljuvlig musik. Trevlig Halloween önskar jag dig också!
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: