2006-2013 Vem är jag och varför köpa ett hus på andra sidan jordklotet?

Det här inlägget är en uppdatering av tidigare presentation som gjordes när jag startade upp min blogg 2007. De 12 fina kommentar som jag fick då och en tid därefter är inte längre kvar, tyvärr.
 
 
Jag heter Annika och är för närvarande 61 år och är gift sedan dryga 34 år med Rodolfo (Rulle) och vi har två vackra döttrar som heter Maria och Linda som är 34 respektive 33 år.
 
Vi bodde tidigare i Stockholm och flyttade till Thailand den 25 september 2011. Jag slutade att jobba (förvärvsarbeta) i september 2011 och har istället blivit livsnjutare. I september 2005 beställde jag och Rulle ett hus i Thailand, närmare bestämt i en liten fiskeby som heter Ban Huay Yang. Byn ligger ca 11 mil söder om Hua Hin mellan Prachuap Khiri khan och Tap Sake.
 
Vi flyttade in i oktober 2006 och det var bland det häftigaste jag varit med om, dvs. att äga ett hus i det land och med en befolkning som skiljer sig från allt annat och som mitt hjärta slår ett extra slag för och där jag kan finna sinnesfrid. Här vill jag bo och leva då det gör mig så gott i själen.
 
Om jag någon gång ska tillhöra en religion blir det buddhismen. Det thailändska folket är något speciellt. Det är svårt att bli arg eller irriterad på en thailändare, som jag uppfattar kanske gjort en liten malör eller missuppfattat något, när man möts med ett leende istället för en attityd med bråk och tjafs. Leendet avväpnar eventuella stridstankar och är därmed väldigt effektivt och får åtminstone mig att tänka efter vems "felet" egentligen var eller om det övertaget är något som är värt att bry sig om. Där har vi svenskar mycket att lära.
 
Sedan är Thailands stränder och hav oerhört vackra, maten enkel och mycket god, nyttig och variabel samt att det är mycket billigt att leva där, åtminstone för oss svenskar. Dessa skäl är gott nog tycker jag.
 
Obs! alla bilder är tagna av mig om inget annat anges.

Kommentarer:

1 Anonym:

Modigt gjort tycker jag, låter helt underbart. Som jag skrivit innan så är din blogg jöttespännade att läsa. Vill gärna höra om den resorten ni är på nu. Är det bra snorkling? Hälsningar Kristina

Svar: Hej Kristina och tack för din kommentar och respons. Bansaithong Beach Resort är inget vi skulle åka till för att snorkla, bara härlig relax.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Owe :

Hej på er
Låter helt underbart att få flytta ner till den behagliga värmen där nere
vi var nere där i April - 2013 och blev så glad över att se denna lilla vackra skyddade by
så vi bestämde oss för att köpa ett hus där nere
just nu så håller dom på att bygga för fullt och kommer att vara klart till mars - 2013

Kul att läsa om allt ni skriver om så man vet vad lite mer
hur trivs ni där nere och hur ofta reser ni till Sverige ?

//Owe

Svar: Hej Owe och tack för din kommentar och grattis till husköpet! Jag är övertygad om att ni kommer att trivas i byn. Jag har varit hemma i Sverige 1 gång i år men inte Rulle. Våra "ungar" kommer ju hit istället där vi trivs bäst:-)
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Jenny :

Hej!
Först vill jag säga, vilken fantastisk blogg du har.
Hittade din blogg när jag sökte på svenskar som bor i Thailand.

Jag och min man är sugan på att ta med oss barnen till Thailand för en long stay. Dvs stanna iaf ett år och låta barnen gå i svenska skolan. Vem vet, kanske blie flytt för gott framtiden är en öppen bok :)
Min man är kock sedan väldigt många år och letar arbete så att vi ska kunna försörja oss under vår vistelse.
Jag bara undrar om du har några tips på vart man kan leta arbete? Min man har bott i Thailand tidigare och arbetat säsong så han känner till landet sedan innan.

Återigen en fantastisk blogg du har :)

Svar: Tack så mycket Jenny för din kommentar samt respons på min blogg och roligt att du hittat den. När det gäller att jobba i Thailand behöver man arbetstillstånd och det ska sökas från Sverige. Då ska man redan ha en namngiven arbetsgivare att hänvisa till och inte bara en allmän yrkesgrupp. Men det här känner säkert din man till om han tidigare arbetat i Thailand på laglig väg. Jag har inga tips att ge då vi inte jobbar men det jag vet är att det är svårt att få arbetstillstånd i yrken som thailändare själva har kompetens och jobbar i. I så ska man som farang ha en unik kompetens i sitt yrkesutövande som arbetsgivaren inte kan hitta hos det egna folket. I vart fall är det arbetsmyndigheten som avgör det. Lycka till!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Eva:

Om jag längtar till HY. Så förb..t kallt här. Mina pelargoner har frusit som jag hade under bordet på kolonin. Och i natt har jag ställt en frostvarnare vid varmvattenberedaren under diskbänken ute. Som jag längtartill värmen. Nu åker jag ju snart på medelhavskryssningen och hoppas den upplevelsen värmer både inne och ute i kroppen. Ha de så gott, hälsningar från grodan 🐸

Svar: Tack Eva för din kommentar och jag förstår att du längtar både till HY samt värmen. Medelhavskryssningen kommer säkert bli lyckad och då får du både skoj och värme på en och samma gång :-D Ha det så gott du också och snart blir det även värme i Sverige ska du se. Stor varm kram till dig från mig samt trevlig resa!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Lena:

Hej Annika!
Min man och jag ska hyra hus i Huay Yang i 12 dagar och kommer dit den 16 januari 2018. Jag är så tacksam för din blogg, där man kan finna väldigt mycket information. Hoppas vi ses där!
Hälsningar
Lena

Svar: Tack så mycket Lena för att du läser och uppskattar min blogg och väkomna till Huay Yang samt trevlig resa 😍😁😎
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Lena:

Hej igen Annika! Tack för dina rader - kul att ha fått kontakt med dig. Min man Åke och jag har vistats i Thailand säkert 15 vintrar (på Phuket, Koh Samui, Kho Chang, Kho Lanta och de senaste åren ön Kho Koh Khao), men aldrig varit i Huay Yang. Den här gången kommer vi bo i Villa Waree. Just nu har jag en liten fråga: Tror du man kan köpa havregryn någonstans i Huay Yang? Annars tar vi med oss.
Hälsningar
Lena

Svar: Tack så mycket själv Lena för din respons och välkomna till Huay Yang och jag är övertygad om att ni kommer att trivas här 😊. Det finns havregryn att köpa i byn men grynen är små. Vi köper större gryn i större påsar på Makro i Prachuap Khiri Khan istället 3 mil norr om Huay Yang. Alternativt ta med så har ni direkt.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Lena:

Tack igen Annika! Nu har vi ett litet utflyktsmål! Som du säger är det ju lätt att ta med ett paket. Bor du själv i Villa Waree?
Lena

Svar: Tack själv Lena! Vi bor på Lotus 1 men vi har flera av våra vänner på Villa Waree😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Anonym:

Tack för all info ❤

Svar: Varsågod anonym😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Yvonne:

Klickade lite fort, anonym var inte meningen...
Tusen tack för fin sida från Yvonne X12

Svar: Tack så mycket Yvonne då vet jag att det var du😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: