2014-12-08 En fin och harmonisk begravningsceremoni i Huay Yang

En av oss faranger har avlidit i Huay Yang och dennes vilja var att ha begravningsceremonin och kremeringen i Huay Yang samt att askan skall spridas i havet.
 
Idag kl. 13.00 var det dags för denna ceremoni i den byggnad som ligger bredvid templet på Tempelvägen.
 
 
Ceremonin börjar med att alla samlas, bildar kö mot böneplatsen, för att sedan ta en blomma vid ett bord nedanför platsen och där får man sedan varsin rökelse som tänts.
 
Här från bordet tar man ta sin blomma...
 
Böneplatsen...
 
Denna kvinna delar ut varsin tänd rökelse..
 
Tre åt gången går man upp på avsatsen och där ställer man sig på knä och gör en vajhälsning mot blomsteruppsättningen samt tyst uttalar något till den döde om man så vill.
 
Efter detta lägger man sin blomma på avsedd plats samt sätter rökelsen i en urna med sand. Man lämnar sedan platsen och går och sätter sig i samlingssalen.
 
Böneplatsen och bakom jalusidörrarna finns kremeringsugnen
 
Fyra munkar tar plats på en liten scen på långsidan av lokalen och de mässar sedan i några minuter.
 
 
Efter detta får munkarna gåvor av något slag, i detta fall tre förpackningar med energidryck samt annan dryck, som den dödes närmaste anhöriga "välsignar" genom att skjuta föremålen mot munkarna med ena handen.
 
 
När munkarna är klara öppnas jalusidörrarna mot kremeringsugnen och alla går dit. 
 
 
 
Kistan med den döde bärs upp till ugnen och locket till kistan tas av och alla som vill får ta en vit blomma från en korg som man ska lägga på den dödes kropp i kistan.
 
Blomman som man ska lägga på den dödes kropp i kistan
 
Hela tiden får vi faranger översatt vad som ska göras och hur vi ska göra för att det ska bli rätt.
 
 
 
En av begravningspersonalen tar en kokosnöt och gör en snitt i den för att kokosvattnet, som är det renaste som finns, ska kunna hällas över den dödes ansikte. Därefter rengöres ansiktet försiktigt.
 
Efter detta får alla som vill lägga sin blomma på kroppen och säga något till den döde. Om man anser att den döde har gjort en något illa eller så ska man säga att man förlåter honom eller henne för detta.
 
 
När alla är klara skjuter de in kistan i kremeringsugnen och stänger luckan. Kroppen har redan preparerats med brännbar vätska.
 
 
Kistan är på plats...
 
 
Den undre luckan öppnas och personalen tänder en eld....
 
 
 
 
.....stänger luckan och sedan är kremeringen i gång...
 
 
Här kollas att allt är i sin ordning...
 
De anhöriga får en urna och får information om att en liten del av varje kroppsdel kommer att läggas i urnan efter kremeringen och vill man ha lite aska att kanske ta med till Sverige kan man göra det. 
 
 
 
Om kistan måste ligga i kylförvaring lägger man den här, dvs om en ceremoni kommer att ta flera dagar...
 
En begravningsgåva där givaren köper ett tygstycke som gåva och fäster på givarens namn... 
 
 
 
Efter ca 2 timmar är kremeringen klar och de anhöriga kan hämta askan och en liten del av kroppdelarna och i detta fall har den döde velat att den skulle spridas i havet och så kommer också att ske.
 
Ceremonin tog ca 1 timma och det var en mycket fin och harmonisk ceremoni och den dagen jag dör vill jag ha samma begravningsceremoni om jag då fortfarande befinner mig i Huay Yang förstås.
 
Kremeringsbyggnaden
 
Den dödes änka har givit sin tillåtelse att jag har tagit bilder under ceremonin och att jag informerar generellt om denna ceremoni i min blogg. Detta för att det kan ligga i ett allmänt intresse hur en begravningsceremoni går till i Thailand om man inte redan vet det. 
 
Vi beklagar sorgen och önskar den döde en vila i frid.
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Måste säga att du har informerat och skildrat denna ceremoni enastående bra Annika.
Eftersom jag och Anki känner den avlidne så vill vi genom denna blogg önska den avlidne vila i frid och beklagar sorgen till dom anhöriga.

/ Lasse och Anki

Svar: Tack så mycket Anki och Lasse för er fina respons och jag hoppas att de anhöriga tar del av er hälsning här på min blogg.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Eva Olofsson :

Bra beskrivning av en begravning i Thailand! Vackra bilder och en stämningsfull begravningsakt. Man blir berörd.
Tack till de anhöriga som lät oss ta del i deras sorg och tack till dig som beskrev allt så fint.

Svar: Tack så mycket snälla fina Eva och jag är också glad och tacksam att jag fick vara med i den stämningsfulla ceremonin, dela de anhörigas sorg samt informera om den i min blogg.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Titti:

Tack för ett mycket fint inlägg.
Skulle jag dö i Thailand vill jag gärna ha en sådan ceremoni.
Vila i ro och mina tankar till de anhöriga.
Kram Elisabet

Svar: Tack för det snälla fina Elisabet och jag hoppas de anhöriga läser din hälsning! Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anders:

Mycket taktfullt o fint skildrat
Tack Annika

Svar: Tack så mycket snälla Anders!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Christer:

Ja, mycket fint beskrivet Annika! Många svenskar (de flesta?) undviker konsekvent att tala om döden, som om den inte existerade, trots att vi alla ska möta den en dag. Jag tycker att det var bra av dig att inte väja undan för detta - för många - så ångestskapande tema.

Själv är jag ju troende kristen och vill ha en annan ceremoni när jag har dött, men oavsett religionstillhörighet är det viktigt att våga tala om döden och att allt omkring den behandlas med största respekt.

Svar: Tack så mycket Christer min kära fina vän för de orden och din kommentar i övrigt!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Tytti:

Tack för att vi får ta del av detta.

Jag tycker att du är helt fantastisk som engagerar dig så i bloggen och att informera oss om seder och traditioner i Thailand. Jag har verkligen fått så många bra tips genom att läsa din blogg om hur jag och min familj kan "ta seden dit vi kommer".

Den 12 februari är det åter vår dags att kliva på ett plan i kalla sverige för att komma till Huay Yang, en liten del av paradiset på jorden.

En varm kram till dig för att du är så fantastisk

Mvh //Tytti

Svar: Oj så fint skrivet Tytti, jag blir varm i hela kroppen av glädje över din uppskattning av min blogg! Välkomna till paradiset och trevlig resa samt jag passar på att önska er alla en God Jul & Gott Nytt År och en stor varm kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Roffe Nisson:

En väldigt fin beskrivning av en svår händelse och som ger oss faranger en bättre förståelse hur livet i byn fungerar.
Tack Annika!

Svar: Tack så mycket själv Roffe för de orden!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 FrUllan:

Intressant att få veta hur en begravningsceremoni går till. Tack för en väldigt fin beskrivning.

Svar: Tack själv Ulla för din kommentar och fina respons!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Berit Knapasjö:

I mitt testamente har jag skrivit, att när jag dör vill jag ha en ceremoni precis på det här viset.
Tack för att du skrivit så fint Annika.

Svar: Tack goa fina Berit och så vill jag också ha det när det är dax ♥
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 Åsa:

Tack Annika! Det är mycket värt att få se vad som hände när man inte själv kan vara på plats. Hälsar dottern som sitter fast hemma i Sverige med bruten fot och stor sorg.

Svar: Tack snälla Åsa och jag beklagar sorgen samt krya på dig när det gäller den stackars foten. Varm kram till dig från mig ♥
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

11 Ulf Ö:

Fint skildrat Annika

Svar: Tack så mycket Ulf!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

12 Tim Nimsten:

Tack för den fina berättelsen om en kär väns begravning.

Svar: Tack snälla Tim för den fina kommentaren och jag beklagar sorgen som drabbat så många, både hans närmaste familj och vänner.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

13 kicki lady land:

Fantastiskt fint skrivet Annika!

Svar: Tack så mycket Kicki!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

14 anita:

Mycket värdigt och fint.
Anita

Svar: Tack så mycket Anita för din kommentar!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: