2016-10-31 Oj vilken dag detta blev, regn i mängd och fixa förlängd trepartsförsäkring på Viriya...

I natt har regnet vräkt ner och i morse var det åskoväder och dånande blixtar precis över huset som skrällde så jag nästan hoppade ur sängen då huset skakade till av smällen. Vilken smäll den måste ha slagit ner i närheten.
 
Strömmen hade dessutom gått över hela byn sedan någon timme tillbaka och det var skönt att ligga där under täcket och bara lyssna på regnets skval och blixten med åskan i följde drog bort så sakteliga.
 
Det är svalt och skönt nu på nätterna så vintertäcket har vi tagit fram och det behövs ingen väggfläkt under den kallaste delen av natten och gryningen (24-25 grader) utan det räcker med takfläkten.
 
Strömmen kom tillbaka vid klockan 08.00 tiden så det gick att fixa en sen frukost men det regnade fortfarande mer eller mindre hela dagen lång.
 
Min plan för dagen var att köra min rentvättade hoj till försäkringsbolaget Viriyah i Prachuap Khiri Khan (PKK) och betala för min förlängda tredjepartsförsäkring som löpte ut igår. Allt var redan förberett och klart av Kae på försäkringsbolaget, då vi haft kontakt via messenger under vår långresa. Smart sätt att kommunicera på, så ärenden skulle gå snabbt när jag väl kom till kontoret. 
 
Det fanns bara ett aber, jag ville inte åka i regnet och ännu mindre smutsa ner min hoj igen, Dessutom ville jag inte heller vänta med att betala försäkringen till senare i veckan då regnet kommer att hålla i sig hela veckan mer eller mindre. Vilket dilemma, suck!
 
Men, då kommer Pia och Isac som mina räddande änglar för de skulle ändå köra in till PKK idag med sin bil i diverse ärenden och ville jag kunde jag givetvis få åka med. Vilken sagolik tur och underbart att ha vänner som ställer upp och hjälper till när nöden kräver. 
 
Så klockan 13,00 hämtade de mig och så susade vi in till Viriyah först och jag betalade och fick mitt försäkringsbrev, som redan var klart, och det gick därmed smidigt och snabbt. Vi susade vidare till Tesco Lotus och gjorde våra respektive inköp där och sedan var det bara att susa hem igen. Torrt och fint inne i bilen och jag slapp köra i regnet och vackra Forza slapp bli smutsig igen.
 
Tack så mycket kära goa fina vänner för hjälpen!   
 
Försäkringsbolaget Viriyah
 
Ett äldre foto och när det inte regnade... 
 
Våra trädgårdar på vårt området blommar och frodas i det blöta fuktiga vädret och vår Hortensiahäck, som Maria och jag rensade och klippte ner rejält i augusti, växer så det knakar och det har kommit en massa stora fina blommor i tre olika färger..
 
 
 
 
 
Dieffenbachia (Prickblad) växer också så det knalar efter nedklippningen...
 
Frodigt, grönt och fint i vår trädgård... 
 
 

Kommentarer:

1 de zordi:

nice garden

Svar: Merci Herve!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Tur du hade goda vänner som var bilburna. Men regnet behövs antar jag...../kram Gertrude

Svar: Ja tack det är tur det i sådana här lägen Gertrude! Regnet behövs verkligen i massor för att fylla på depåerna inför torrperioden. Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Christina:

Så frodig och grönskande trädgården ser ut! Det ger utdelning att vara så ihärdig att fixa och dona och ge gödsel och annat. Och det är ju så roligt att fixa i trädgården!
Här dalar alla löven, snart är träden helt kala igen. Ett sådant klimat vi lever i. Underbart att även ha Thailand att njuta av!

Svar: Tack så mycket Christina för det och det har ju blivit en av mina favoritsysslor att pyssla med trädgården här. Vackert med höstSverige också med sprakande färger att njuta av tills löven fallit av. Häftigt med de kontraster vi får uppleva i våra respektive land.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Tina:

Ja vilken himla tur att du fick skjuts, hade inte varit roligt att köra i det vädret.
Vad fint du har det i trädgården nu, visste inte att det var Hortensia så tack nu vet jag det :)
Uppehåll just nu, kanske blir en långis idag då ;)
Kram

Svar: Tack så mycket Tina för din kommentar och våra trädgårdar gillar fukt och regnvatten så länge det inte blir för mycket vatten förstås :-D Så klart det blir prommis idag ska bli sååååå roligt att ses igen. Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Anonym:

Hej Annika. "Hortensiahäcken" heter Ixora Coccinea, inte alls ovanlig i svenska hem som krukväxt, odlas främst i Danmark.
Har sett att den är vanlig som häck i Thailand...
Syns om ett par veckor...
/ Pontus

Svar: Hej Pontus och den är mycket vanlig här som häckväxt eller som buskage. Blommorna finns i många olika färger. Ska bli roligt att träffa er och välkomna hem till Huay Yang och Lotus 1 :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: