2019-11-23 Idag blev det storröj...

...av vårt mangoträd som vuxit rejält både på höjden och bredden. Höjden spelar mindre roll däremot vill vi inte att grenarna ska spreta ut på bredden och gnugga sig mot taket eller att när den fäller sina löv emellanåt att de ramlar ner i hängrännan där.
 
Vid passage fick vi nästan huka oss under alla de lägre grenarna. Jag plockade fram handskarna, stegen, sågen, grenklippen, sekatören och sedan var det bara att sätta igång och röja. 
 
FÖRE röjet
 
Arkivbild 2019-10-20 Vårt yviga mangoträd med en massa skott och grenar som sträcker sig ut över och mot taket och hängrännan...
 
EFTER röjningen....
 
Det blev en stor hög efter röjningen...
 
Spill efter röjningen av mangoträdet
 
Nu är det rensat på båda sidorna...
 
 
Nu kan vi till och med se himlen mellan mangoträdet och hustaket...
 
Mango på gång men de är än så länge bara 5 cm långa... 
 
Fler mangos på gång...
 
Tyvärr följde flera små mangos med i röjningen men det kan inte hjälpas då mangotyngda grenar skulle skrapa ännu mer mot taket...
 
Hur går det med bananstockarna då som är på tillväxt?
 
Nr 1 Det dröjer ett tag till innan det är skördedags, en av bananerna ska bli gul först, då är det dags att plocka ner stocken. Härefter tar vi bort hela bananstammen då varje stam bara bär frukt en gång.
 
Nr 2 En lite mindre bananstock som nyligen blivit av med sin blomsäck...
 
Nr 3 som jag såg idag och bananembryorna är fortfarande inne i blomsäcken...
 
Det är skoj att pyssla i trädgården och jag gillar när det är lite tyngre arbeten också framför allt nu när förkylningsvirusen äntligen är nästan helt borta så jag känner att jag kan anstränga mig lite mer än tidigare😁
 
Det är många här i Huay Yang, både faranger och thailändare, som har drabbats av denna sega långvariga förkylningsvirus och det hostas, harklas, snörvlas vida omkring😚 
 
Stort TACK för att jag får ha det så här bra i livet, med eller utan stökiga virus, och till dig min bloggläsare önskar jag en fantastisk lördag! 

Kommentarer:

1 Anonym:

Lycka är att ha egna frukter, det är rikedom.
Trevlig helg till Er båda

Svar: Tack så mycket för din kommentar Gertrude, jag håller med dig 😊 Stor varm kram till dig från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Hade lite bråttom på skickaknappen.
Kram Gertrude

Svar: ❤❤❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Birgitta S:

Måste vara härligt med superfärsk frukt i egen trädgård. Men vad det växer !
Trevlig helg 😍🐕🍌

Svar: Tack så mycket Birgitta och det är det också samt växer så det knakar 😁 Trevlig söndag och må så gott 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: