2019-10-31 Månadens sista strand- och cykelvägslångis och goa fina hundarna....

Idag är det sista dagen i oktober och jisses vad fort tiden går och i morgon är det 1 november redan. Här i Thailand, som ligger lite norr om ekvatorn, och vi som bor i Huay Yang tänker vi inte så mycket på att vi rör oss mot vintern som t ex i Sverige utan här växlar årstiderna på ett annat sätt.
 
I norra och mellersta Thailand har vi tre årstider som benämns den blöta och svala samt varma.
 
Den blöta årstiden börjar i slutet på maj eller juni och håller på till oktober. Den svala årstiden börjar i november och håller på till februari. Den varma årstiden börjar i mars och håller på till slutet av maj.
 
När det gäller blöta, värme och svala perioder kan det skifta i mängden regn, värmegrad etc beroende på var man befinner sig i Thailand. 
 
I södra Thailand har de 2 årstider, den blöta och den varma.
 
Vill du läsa mer om Thailands klimat och temperaturer kan du göra det via nedan länk:
 
http://www.thailandsfakta.se/klimat.htm
 
Vi gillar värmen här i Thailand och framför allt att vi kan cykelträna året om och slippa tänka på varma kläder etc utan här är det linne, t-shirt, shorts, klänning, strandskor etc som gäller i princip året runt.
 
Under den svala perioden kan det förekomma, framför allt i december och januari, att vi kan behöva sätta på en tröja under kvällstid och även täcken i sängen när temperaturen sjunker till 20-25 C.😀
 
Dagens ena favoritbild, en vacker svampväxt...
 
...och den andra favoriten det här kraftiga ostronskalet med påväxt...
 
Oj, här kom en våg och sköljde över ostronskalet...
 
Dagens startbild på strandlångisen nedanför Wat Samut... 
 
 
 
 
 
I Wanakorn Nationalpark kom Enöga och Coffee för att hälsa så fint och här sitter de och väntar på att få något gott...
 
Enöga och Coffee
 
De hängde med fram och tillbaka till klippgränsen och de hittar på lite egna små äventyrligheter som att klättra upp på bergen vid sidan om stranden eller undersöka omgivningen mycket noga...  
 
En tross kan också vara vacker där den ligger på stranden...
 
Stranden blir smalare och smalare...
 
Hinder i vägen som man kan kliva över eller runda...
 
Svampbilden i repris...
 
...som sitter fast på en av grenarna av det nedfallna trädet...
 
 
Idag är det ännu högre vattennivå än i onsdags...
 
 
Tur att jag fick ett sista besök i min grotta i måndags för nu är den full med havsvatten som slår in...
 
 
 
 
Den bortre klippgränsen kommer jag att nå först i maj eller juni... 
 
 
Dags att vända söderut igen och jag tog cykelvägen hem i nationalparken och ingen vovve följde med denna gång och det var bara bra med tanke på reviret vid hundhuset....
 
Ett stim med stora fiskar cirklade runt runt i "sjön"... Det fanns även lite större fiskar där i orange färg som gled omkring...
 
 
Framme vid hundhuset och de var lite lugnare idag och Rambo och Leon kom fram med viftande svansar och ville gärna ha gotta och de slickade mig välkomnande på handen...
 
 
Rambo... 
 
Rambo och Leon...
 
När hundstunden var över för den här gången gick jag vidare mot havet... 
 
Vy från bron idag... 
 
Naturstigen som löper parallellt med stranden och havet...  
 
 
Stort TACK till mig själv och mina vovvar för en härlig promenad och till dig min bloggläsare önskar jag en fin torsdag vad du än hittar på för trevligheter.
 
Om du gillar mina respektive blogginlägg får du gärna, om du vill förstås, klicka på "gillahjärtat". Tack på  förhand för då vet jag vilka av mina inlägg som är populärast😊 
 
Idag låg min blogg på 10:e plats på Bloggtoppen på Blogg.se och då räknas bara de bästa 100 bloggarna på Blogg.se. Gissa om jag är stolt! 😁

Kommentarer:

1 Tiina:

Din blogg är toppen! Jag gillar nog alla dina inlägg, kan inte låta bli och gilla alla!
Du skrev "sjön", är det inte en riktig sjö? Är det en fördämning? Är vattnet rent där, fast det ser så grumligt ut? Idag har vi en underbart solig dag här i Mellansverige, jag kunde sitta ute på lunchen och solen värmde! Kram, Tiina

Svar: Tack så mycket Tiina för det och det gör mig mycket glad att du tycker. Det är ingen riktig sjö utan mer dammliknande och vattnet är inte så rent i den bemärkelsen då det finns mycket alger pga växtligheten omkring. Härligt med vackert höstväder i Sverige. Njut av det så länge det varar 😊 Kram 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Birgitta S :

Fina goa vovvar. Själv vilar jag kände mig mkt trött o gick hem o vilar nu framför tv.
🐕😍

Svar: Tack Birgitta och vila är bara bra när man är trött i kroppen och knoppen 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tiina:

Jag igen...jag undrar om de inte hur ut cyklar längre i Chang Corner? Har mejlat dom 2 gånger, men inte fått svar...

Svar: Nej de hyr inte ut några cyklar längre Tiina. Det finns bara vanliga thaicyklar att hyra i byn som jag berättat om förut.😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Cecilia:

Hej,

Grattis till utmärkelsen Bästa Asien Blogg!!Jag undrar om alla hundar är snälla och om du vet hur de reagerar om man kommer joggandes? Blev biten av en hund en gång så har blivit lite hundrädd.

Svar: Tack så mycket Cecilia och en del hundar i byn reagerar på joggning andra inte. Det är inte så vanligt med joggare i byn då de flesta promenerar. I så fall är det bara att stanna och prata med vänligt med hundarna och gå därifrån. Bäst att jogga på stranden där det är få hundar. Lycka till 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Elisabet Lundqvist :

Du ska absolut vara stolt över din blogg den är fantastisk, det är ju tack vare den vi kom till huay yang och trivdes så bra. Nästa gång stannar vi två veckor 😀/ Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet det värmer gott och gör mig mycket glad att veta och vad kul att ni stannar här i 2 veckor nästa gång 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Madeleine:

Fantastiskt att du ligger 10 i topp. Stort grattis Annika :-).
Kram från ett soligt Sverige/Täby

Svar: Tack så mycket Madeleine och det är riktigt kul när jag hamnar högt på listan. Det förändras dock hela tiden beroende på hur många gillanden och läsare jag får per dag.😁 Kram 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: