2019-09-30 Vildcamping på Wat Samut - Huay Yang Beach - Hat Wanakon - Cykelvägen i Wanakon Nationalpark med inslag av lite hunddramatik......

Vilken härlig solig dag och havet är lugnt och vågorna kommer nästan rakt från öster och inte från nordost. Nu är det tydligen lite hit och dit med vindarna så vindarna är flexibla och gör lite som de vill.
 
Ny vecka nya möjligheter och se bara vad vinden och vågorna har hittat på för dagen. Jag cyklade ner till Wat Samut och på parkeringen hade 3 Pickuper ställt upp sig med baken mot havet. På flaket hade de hängt upp hängande sovsäckar och har tydligen sovit där i natt. Det såg riktigt mysigt ut och jag frågade om det var okej att fotografera dem och det var det.  
 
Camping på stranden nedanför Wat Samut och Curly strosade runt hos dem för de kanske hade något gott att bjuda på.
 
Härlig luftig vildcamping...
 
Tittut och så kikar maken fram också från sin hängande säck...
 
Huay Yang Beach 
 
Huay Yang Beach, bredare och platt strand idag
 
Huay Yang Beach
 
Huay Yang Beach
 
 
 
 
Hej goa fina tiken Enöga...
 
 
Lite info om nordostmonsunen, Lom wow...
 
...och Pinjeträden där...
 
 
Inte röra eller ta med, bara titta...
 
Lite mer förbud... (man får tex inte mata hundarna där så egentligen begår jag en brottslig handling när jag smyger in lite gotta i "mina" vovvars gap och vovvarna verkar inte bry sig att det inte är tillåtet det jag gör.😋
 
De stora revet är täckt av sand och havsvatten...
 
Mycket bredare strand idag då havet är lugnt...
 
En liten sur Indien Roller på långt håll...
 
 
Klippgränsen idag...
 
Min grotta passar jag på att krypa in i så länge det går...
 
 
 
 
 
På vägen hemåt gick jag på den fina cykelvägen igen i solens vackra sken den här gången...
 
Fino, Enöga, Bryan och Coffee ville hänga på, en bit i vart fall...
 
Spännande med nya vägar...
 
 
Bryan vände om hemåt först av alla...
 
Fino ville svalka ner sig lite då det är extra varmt idag...
 
 
 
 
Enöga lite på efterkälke...
 
Ett dopp i plurret för Fino, Coffee och Enöga...
 
 
Fino tar en lite simsväng....
 
 
 
 
När vi närmade oss huset där det bor massor med hundar vände både Enöga och Coffee hemåt igen, klokt nog...
 
Fino tyckte det gick så bra sist så han fortsatte. Dock kom han denna gång en bit längre bakom mig och när hundarna såg mig först släppte de fram mig utan större dramatik men när de såg Fino en bit bort utan skydd från mig blev det jakt på den stackaren. Fino sprang tillbaka i full fart jagade av 3 stycken bestar som tvingade in honom i skogen och jag skyndade dit för att se vad som hände så de inte slet stackars Fino i stycken.
 
Det blev lite dramatiskt då hundarna morrade och gläfste aggressivt och skrämda skrik från Fino men när jag kom fram och ryade åt hundarna lät de Fino vara i fred. Han skakade på sig och de hade bara nafsat honom lite i pälsen utan större blodvite.
 
Fino valde att inte fortsätta förbi reviret utan vände hemåt igen och det var nog bäst så. Puh! Skönt att det inte blev värre än så. När hundarna kommer i gäng för att försvara sitt revir triggar de varandra och det kan lätt gå över styr.  
 

Den här gången mätte jag upp sträckan från Visit Center i nationalparken till bron över flodmynningen mot havet och sträckan är 2,7 km lång. 
 
Cykelvägen i Wanakon Nationalpark från Visit Center till bron vid flodmynningen till havet.
 
Hur stor är Wanakon Nationalpark och var går gränserna? Se nästa blogginlägg.
 
Det kan vara bra att känna till om man inte redan vet det just för att inte bryta kvistar, plocka blommor eller andra växter samt snäckor vilket inte är tillåtet. Det är det ju inte i någon nationalpark och växterna trivs ju bättre där de är i de vilda än hemma i någons hem.
 
Vill man ha blommor hemma finns det att köpa hos någon av byns Handelsträdgårdar t ex.  
 
 

Kommentarer:

1 Maria:

Fina bilder på stranden och vad söt bilden är på Enöga, Coffee och Fino när de ska ner o bada ❤ tur att Fino klarade mötet med vovvarna och inte råkade illa ut. Pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat för det och jag är lika glad som du att det gick bra för Fino❤ Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: