2020-04-09 Glad Påsk önskar jag er alla! - En härlig frisk långis i skog och mark bland stutar samt rådjur...

På eftermiddagen under tiden som Rulle slutför målarjobbet i hallen kändes det skönt att ta en rask lång promenad på Järvafältet. Solen sken då och då och det blåste lite kyliga vindar på de öppna ytorna men det är bara skönt då jag har kläder och skor som fixar att hålla mig varm.
 
Igelbäcken...
 
Jag älskar att höra ljudet av vatten som porlar i bäckar eller forsar samt även havet som sköljer in sina vågor mot stranden. Då vi inte längre bor i Huay Yang, Thailand, kan jag njuta av havet där och istället får jag nu chansen att njuta av Igelbäckens porlande när den drar fram genom Igelbäcken.
 
 
Här vid Eggeby Gård finns ett litet större skogområde och på dess stigar har jag genom tiderna gått eller joggat hur mycket som helst innan vi flyttade permanent till Huay Yang i Thailand 2011.
 
Jag känner mig verkligen som en stor Skogs Mulle då jag älskar att gå i skogen. De mjuka stigarna och under skorna knastrar det av barr, kvistar eller kottar. Här kan jag välja att vika av till andra stigar som går lite härs och tvärs i skogen och detta har jag saknat under våra år i Thailand.
 
De tropiska skogarna eller djungeln är så vackra att gå genom på preparerade vägar eller stigar men där viker man inte av spontant in i snår och tät vegetation hur som helst om man inte har kängor eller rejäla långbyxor på. I den tropiska vildmarken kan det finnas både växter och djur, allehanda kryp, kräldjur eller insekter som inte alltid är vänskapligt sinnade.  
 
 
I den här skogen känns det i vart fall tryggare...
 
 
Här dyker ängsmarkerna på Järvafältet upp och de omgärdar skogsområdena här i trakten...
 
Här nedanför Granholmstoppen växer en hel skog med björkar... 
 
 
Här finns en stor anlagd discbana som är välbesökt av dem som gillar det...
 
Tallarna breder ut sig på Granholmstoppens sluttning... 
 
Nu är jag uppe på toppen av Granholmstoppen och där hemma i Kista Torn står Rulle och målar hallen i vår lägenhet. Heja Rulle!
 
Vy mot Hästa Gård
 
...och mot öst in mot Stockholms City
 
En vacker Skata...
 
 
Nu är jag framme vid Hästa Gård... 
 
 
Lite info om Hästa Gård för den som är intresserad...
 
 
 
En gammal vacker herrgårdsbyggnad med vit framsida...
 
...och röd gavel och baksida...
 
Bakom det här uthuset finns det får som betar fritt i sin hage...
 
Utedass...
 
Blå vår kanske den här arten heter...
 
 
Denna art av vårlök frodas det mycket av här...
 
Bikupor i träda...
 
Där uppe kan vi se fåren...
 
När jag gick förbi hagen där de två stutarna (kastrerad tjur) på ca 9 månader går blev det fart på dem. Det var inte på grund av att jag gick där utan de hade fått syn på tre rådjur i hagen som de tyckte inkräktade på deras revir och jagade.  Två av dem kastade sig ut från hagen genom stängslet med andan i halsen men den tredje flydde iväg åt ett annat håll.
 
De två rådjuren stannade på vägen och tittade oroligt omkring efter sin kompis men det dröjde säkert länge innan de fann varandra igen. Jag kollade i ca 10 minuter på avstånd för att inte oroa dem men inget tredje rådjur dök upp...
 
 
Så vackert rådjur! 
 
Här står de nöjda stutarna och mumsar i sig hö och verkar tillfreds med att drivit bort de stackars rådjuren från sin hage.
 
Nu var det dags att knalla hemåt igen och se till att fixa kvällsmaten då Rulle måste vara hungrig efter sitt tuffa målararbete och just nu är det min uppgift att sköta markservicen så det är bäst att avbryta den långa promenaden och gå hem då klockan tickar på. 
 
Stort TACK till mig själv och min härliga omgivning samt till min älskade duktiga Rulle som vid det här laget gärna skulle vilja bli klar med sin färgrulle och får göra lite annat. Ja, ja det blir tid till det också 😍 
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en finfin Skärtordagskväll samt en Glad Påsk  och var rädd om dig och de dina samt dina medmänniskor!

Kommentarer:

1 Anonym:

Glad påsk önskar jag er alla i familjen 🐣🐣🤗

Svar: Tack så mycket anonym😊
Annika i Stockholm Sverige

2 Anonym:

Så mycket natur i Stockholms närhet! Jättefina bilder att njuta av.
Glad Påsk! Eva Van Ravi

Svar: Tack så mycket Eva för din respons på mitt inlägg samt Glad Påsk önskar vi er båda 😍
Annika i Stockholm Sverige

3 Elisabet Lundqvist :

Vilka snålisar stutarna är som inte delar med sig av maten till dom gravida rådjuren men det är tur att det grönskar i övrig mark så dom hittar nog mer mat 😀/ Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet för din kommentar och jag håller med dig till fullo om de snåla stutarna och hoppas på det bästa när det gäller rådjuren 😍❤
Annika i Stockholm Sverige

4 Reidun:

Glad Påsk till dej och de dina, Kram

Svar: Tack så mycket Reidun och detsamma till dig och de dina 😍❤
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: