2020-08-05 Eftermiddagslångis i Igelbäckens Naturreservat - negativa och positiva tankar...

Idag kändes det extra bra för kroppen och knoppen att gå på min eftermiddagslångis då jag kände mig lite frustrerad och min hjärna malde på att mata mig med negativa tankar. Så onödigt och vilket energislöseri egentligen så det gillar jag inte men kommer ibland inte undan dessa tankar fast jag försöker mota dem bäst det går.
 
Det som kan göra mig riktigt irriterad är alla dessa amatörexperter som är så angelägna om att spruta ut sina negativa åsikter om än det ena än det andra. Det letar fel med lupp och vet alltid bäst hur politiken ska skötas, hur kriminaliteten som finns i hela världen egentligen ska hanteras etc etc och inte minst nu coronaviruset. 
 
När det gäller Covid-19 så vet dessa amatörer precis hur man ska hantera detta eller borde ha gjort oavsett om det går tvärt emot de som är utbildade och experter på området och vad som är bäst för Sverige med hänsyn till vår dess bättre fungerande demokrati och grundlag.
 
De hånar vår statsepidemiolog Anders Tegnell (min stora favorit) och att han är så fel ute i alla lägen och hänvisar bl.a till alla de onödiga dödstal som inte ens borde ha skett om Sverige hanterat Coronaviruset rätt från början.
 
Ingen normal människa anser väl att det är okej att ett virus som Covid-19 skördar någons liv alls men tyvärr kan vi människor inte styra över allt som händer och göra allt ogjort. Det finns inget land på denna jord som sluppit dödstal utan det är bara fråga om hur många eller hur få. Viruset fortsätter att härja och kommer göra så länge än om det ens någonsin slutar att härja. Det slår blint och att i dagsläget komma med påståenden att något land klarat det bättre än andra länder är ju bara en utopi. De länder som stängt sina gränser helt för att mota eller begränsa viruset måste ju öppna upp någon gång och vad händer då? 
 
Sverige har valt att inte stänga sina gränser, värna om sin demokrati och vår grundlag samt har delgivit svenska folket restriktioner hur vi ska skydda oss bäst och vår omgivning och vi har alla har ett stort ansvar att åtlyda det.
 
Även de länder som haft total isolering av sitt folk i karantän har misslyckats både under karantänen och när de släppt på den vart efter och det har skördats mer eller mindre liv oavsett strategi. 
 
Men människor är människor och en del tar sitt fulla ansvar andra inte oavsett om det är under tvång eller inte.
 
Det är mycket prat om munskydd eller inte munskydd och om det inte används korrekt, vilket de flesta inte gör rent generellt, är det meningslöst och bara ett spel för gallerierna tex "titta vad duktig jag är och jag tar minsann detta på allvar".
 
Min uppfattning är att de använder munskyddet bara för att du måste och/eller tror det skyddar dig hur du än beter dig. Du invaggas i en tro att du nu inte smittas eller att du ev inte smittar andra om du nu tror du bär på smittan oavsett hur du hanterar munskyddet. Jag har sett hur en del har det på hakan, uppdraget i pannan utan skydd för mun eller näsa, under näsan eller kladdar på munskyddet titt som tätt och sedan tar i något de stoppar i munnen, eller kladdar på handtag, räcken etc. och tvättar de ens munskyddet eller byter det med jämna mellanrum? 
 
Det är ungefär som att använda en kondom med hål i och tro att man har ett skyddat samlag.
 
Eftersom jag inte bär munskydd, då jag inte tror att det är ett optimalt skydd, undviker jag att pilla mig i ansiktet eller äta något med händerna om jag inte tvättat händerna innan. Jag håller avstånd, tvättar händerna med jämna mellanrum och är i övrigt noga med hur jag beter mig och det borde räcka. Om jag trots detta har otur och smittas och bli sjuk i Corona-19 har jag ändå gjort det jag kan då det inte finns några garantier att man klarar sig alls.. 
 
Efter coronatestet i förra veckan, som var negativt, för både mig och Rulle, är jag givetvis fortfarande försiktig och gör vad jag kan för att skydda mig och andra. 
 
Att detta virus, förutom att det skördar liv har åstadkommit och åstadkommer enorma ekonomiska konsekvenser i hela världen. Framför allt för de som stängt sina gränser helt som tex Thailand där de som driver någon form av verksamhet, är synnerligen beroende av turismen för att kunna leva och fortsätter detta kaos under en avsevärd tid framåt är det en katastrof för de som är 100 % beroende av turismen då detta i sin tur kan skörda liv.
 
Då vi bott permanent i Huay Yang, en liten fiskeby i Thailand, i drygt 8 år vet vi hur den minskade turismen från år till år, säsong till säsong, påverkade affärsidkarna negativt och många hade svårt att klara sig ekonomiskt redan då. Denna negativa påverkan i samband Covid-19 med stängda gränser gör lite extra ont i hjärtat för deras skull.
 
Denna promenad gjorde mig gott och när jag tittade mig omkring i vår fantastiska natur kändes det mycket bättre. Strunta i vad andra tycker, de kan i vart fall inte ändra på något där de sitter och mässar vid tangentbordet och jag kan inte heller ändra på vad andra tycker eller tror sig veta.
 
Jag väljer därmed för det mesta att inte lägga någon negativ energi på det som jag inte kan påverka utan gör det jag mår gott av och väljer därmed att sprida ut positiv energi och det fastnar säkert hos någon eller några. Den som väljer en annan eller negativ strategi får stå för det själv för det kan inte jag påverka och vill inte göra det heller för den delen då det inte är mitt ansvar.   
 
Vilda Hallon
 
Så här små glädjeämnen som naturen själv skapat får mig oftast på bättre tankar och mitt fokus blir mer positivt och jag suckar djupt och en lyckokänsla infinner sig istället. 
 
Min sommaridyll
 
 
Jag stannade till i kohagen för att beskåda kossorna som bara gick där och mumsade på gräset och ibland skulle det vara skönt att bara för en kort stund vara en ko vars största fokus ligger på att äta, idissla och känna någon form av frihet. De enda bekymmer som kan dyka upp är om de skräms av något eller befarar hamna som en biff på någons tallrik. 
 
 
 
 
Jag vek upp i skogen och gick på MTB (Mountainbike) banan och de som cyklar här i denna svåra terräng är verkligen skickliga. Jag mötte en cyklist och han skuttade fram över stock och sten samt rötter med lätthet och han såg så glad ut och jag önskade honom lycka till.  
 
 
Jag väljer hellre slätare vägar att cykla på...
 
MTB banan
 
 
 
Stig för oss gående...
 
Wow vilken vacker blomma! Spirea tror jag den heter...
 
 
Den växer i massor i detta buskage...
 
Rallarros bla...
 
En Kaja 
 
Vackra Rönnbär
 
 
Det finns en massa arter av röda bär och en del är giftiga andra inte...
  
 
Stort TACK till mig själv och min omgivning för en mysig promenad som till slut fick mig på gott humör med goda tankar och framför allt när jag tänker på min älskade Fina Familj som gör mitt liv värt att leva då ni är det absolut bästa jag har!
 
Till dig min bloggläsare önskar jag allt gott samt tack för att du läser min blogg! 

Kommentarer:

1 Anonym:

Kunde inte sagt det bättre själv. Munskydd eller inte? Ok om man tror på det och känner sig säker på dess hjälpande. Jag är icke troende och är hellre utan tills dess det bevisas annat.
Anders Tegnell är precis vad vi behöver, lugn saklig och utan svammel. Sen är det klart att han kan ha fel,ingen vet något med bestämdhet. Men han inger ett lugn utan att sprida onödig, lögnaktig och panikskapande information.
Tack för en skön promenad, vi packar och packar och packar......
Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude för din kommentar och det är just därför jag också gillar Anders Tegnell och framtiden får visa om det var en vettig strategi. Tack för att du följde med visuellt på min promenad. Lycka till med packningen och allt som hör till en stor flytt. Kram😍
Annika i Stockholm Sverige

2 Elisabet Lundqvist :

Två hjärnor samma tanke 😄 skickar styrkekram för fortsatt positiva tankar/Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet och kram tillbaka till dig från mig🥰
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: