2020-01-15 Hundvård samt fysiskt möte med söt 4 månaders kvigkalv...

Idag gick jag ner till "mina" vovvar på Universitetscampen istället för att cykla på hyrcykeln för den tyckte Rulle att det var skoj att prova att cykla på till gymmet Chan Corner.
 
Till Universitetsområdet och stranden är det knappt 1 km så att gå dit är ingen större ansträngning för mig.
 
Både Siikhaau och Lord kom och mötte mig och blev glada att se mig då det var ett tag sedan nu som vi träffades. 
 
Siikhaau såg lite sårig ut i pälsen och hade parasitangrepp på öronsnibbarna och kliade sig mest hela tiden var var märkbart irriterad över det. Han fick en tablett av mig inlindad i godissnörena men lyckades spotta ut tabletten ett par gånger innan den den tillslut slank ner med lite hjälp från mig.
 
Om en lite dryg vecka kommer jag att se ett gott resultat då dessa tabletter är mycket effektiva.
 
Hundarna är fenomenala på att snabbt sortera ut vad de vill ha i munnen eller inte men trägen vinner.
 
Jag talkade Siikhaaus sår med antiseptiskt puder och han tyckte det var så skönt när jag pillade med honom och undersökte hans päls. Hans klor var väl långa så jag passade på att klippa klorna på honom också och för säkerhets skull satte jag på honom en mjuk munkorg. Men han var lugn och fin hela tiden och fann sig i det hela utan knot. Så duktig!
 
Självklart blev det en rejäl godisbelöning efteråt och de ville även mamma Lillflickan och Lord också få för att de bara är så fina och goa och så klart det därmed blev allmän utdelning. Så fort det prasslar i godispåsen har de flesta hundar en mycket bra hörsel 😍
 
Siikhaau...
 
Här ser man tydligt parasiterna på öronsnibbarna.
 
Munkorg och klotång plockas fram...
 
Min stora midjeväska rymmer mycket både medikamenter, hundgotta, min kamera och min mobil... 
 
Nyklippta klor och sårskötsel...
 
Mamma Lillflickan och som ni ser är de lika som bär, nja det skulle vara rynkan i pannan då 😍
 
Gammelhannen Lord som inte vill att man klappar eller tar på honom men all respekt. Däremot visar han stor glädje av av att träffa mig och tar hundgotta från min hand så mjukt och fint. 
 
Vårt vackra hav
 
 
När jag gick hemåt igen stod en söt lite kvigkalv vid sidan om vägen och tittade på mig. När jag stannade kom hon fram och lät mig stryka henne över nosen.
 
Hej på dig lilla söta kvigkalv och enligt personalen där är hon 4 månader...
 
Mamma ko stod och betade lugnt en bra bit därifrån så den lilla var ute på egna små äventyr för att se sig om.
 
 
En så mjuk go nos...
 
Det är verkligen underbart med alla dessa fina möten med både hundar och kor och korna verkar må så gott och tas om hand så väl av deras ägare.
 
Det gör gott i mitt hjärta då jag älskar djur av alla de slag och har all respekt för att möta dem på deras villkor. För mig är det en självklarhet att alla djur ska behandlas väl och behandlas som varelser med hjärna och hjärta samt själ och inte som något som man kan behandla hur som helst efter oss människors god- eller rättare skrivet elaktycke samt respektlöshet.
 
Jag önskar dig min bloggläsare en mysig onsdag vad du än gör eller hittar på för trevligheter.

Kommentarer:

1 Elisabet Lundqvist :

Mysigt med djur av alla sorter 😊/ Elisabet

Svar: Ja Elisabet det tycker jag också 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Frilansskribenten:

Jag imponeras över det hjärta du har för djuren. Verkar vara urmysiga möten du har haft <3

Svar: Tack så mycket Frilandsskribenten för det och det har varit och är så fantastiska möten med dessa kloka fina djur. ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: