2020-07-01 Bye bye juni och välkommen juli och vår vackra natur samt fåglar...

Jisses det var juni det som försvann i ett nafs och idag är det den 1 juli. Tiden går snabbt så det gäller att ta vara på varje sekund, minut, timme samt dag i livet så den inte bara rinner iväg utan att vi fattat vad tiden tog vägen egentligen.
 
Dagens eftermiddagspromenad blev Järvafältet och det är härligt att kunna växla att gå än här och änn där i vår närhet och vädret bjöd på sol men lite svalare luft idag.
 
Det finns så många blommor på ängarna och i skogen som jag inte har en aning om vilket sort det är utom de som är mest vanliga. Jag försöker leta på Internet men ibland hittar jag namnet på blomman ibland inte då det finns en uppsjö med vilda blommor av olika sorter och det är så fascinerande att se dem på våra ängar eller i skogen där de ståtar i all sin prakt.  
 
Den här vackra blomman ståtar i skogen...
 
Den här stigen ser spännande ut, det tar jag och viker in på...
 
Naturligt hinder i vägen
 
Fler av den här vackra blomman som jag inte vet vad den heter (kanske du vet?)
 
Jag träffar sällan på någon annan människa här i skogen så inte en kotte i sikte idag heller för oftast är det bara jag som trampar i skogen om jag inte har sällskap med Rulle eller Maria förstås...
 
...men här låg det en massa kottar som täckte marken under tallarna så visst finns det inte bara en kotte utan flera i skogen... 
 
En kottematta både mjukt och knastrande samt knöligt under skosulorna...
 
Vilka färgkontraster! Rödklöver och det gula som jag inte heller vet namnet på... 
 
 
...och så den här välskapta gula blomman som har besök av en liten fluga...
 
Mängder av Rödklöver...
 
Där borta syns vårt Kista Torn tydligt så jag är inte långt hemifrån...
 
Åkervinda, en skir vacker blomma som växer i vägkanten...
 
Fågelsjön...
 
Familjen Kanadagås och nu är ungarna identiska i sin fjäderskrud och teckning som sina föräldrar så att de är deras ungar är utan tvekan uppenbart troligt ...
 
En Gräsandshona som kom vankande mot mig...
 
Backnejlika gissar jag på...
 
 
Vilken läcker färg med ett vackert mönster...
 
Regn på gång så det är tur att jag är på väg hem...
 
Strax efter att jag kom hem kom en kort liten regnskur och vädret är lite ostadigt just nu men regnet behövs så det är helt okej.
 
Stort TACK till mig själv och min omgivning för en härlig promenad och till dig min bloggläsare önskar jag en mysig onsdag och ta tillvara din förhållandevis korta tid här på jorden så mycket du bara kan och förmår.

Kommentarer:

1 Titti/Umeå/Huay Yang:

Fina grönskande bilder.
Rödklöver en favorit hos mig.
Fågelungar växer så snabbt.
Kramar från Norrland.
Ps Tänker varje dag på Huay Yang, hoppas allt ska gå väl i byn och att vi kan komma dit inom en inte alltför lång tidsrymd....??

Svar: Tack så mycket Titti för din kommentar och respons och hoppas de som vill åka till HY kan göra det inom en snar framtid och att bybefolkningen kan rida ut stiltjet. Kram🥰
Annika i Stockholm Sverige

2 Tiina:

Härliga bilder, du är duktig fotograf!!
Den första blomman du undrar över är en svensk orkidé faktiskt! De kallas Fläcknycklar och den du fotat är troligen "Jungfru Maria nycklar". Ha en fin torsdag!
Själv väntar jag ivrigt på fredag kvällen, för då får jag semester i 4 veckor!

Svar: Tack så mycket Tiina för det och så även för namnet på orkidén😍 Ha en fin torsdag du också samt mysig avkopplande semester. Kram ❤
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: