2020-06-01 Bye, bye maj och välkommen juni - Cykeltur - Trana, Tofsvipa etc

Wow, nu är det sommarvärme som gälller här i Stockholm och temperaturen ligger på minst 26 C och det är så underbart att ta en cyketur i bara T-shirt och shorts på eftermiddagen.
 
Dagens delmål var Väsby Sjöäng vid Väsby Gård då jag ville se om Sångsvanarna var kvar med sina ungar och som Maria och jag såg häromdagen när jag glömde ta med min kamera.
 
 
Väsby Sjöäng, härligt tillhåll för både fåglar och Highland Cattles
 
https://naturkartan.se/en/stockholmsstad/vasby-sjoang
 
Tyvärr såg jag dem inte så det hade säkert gömt sig någonstans i våtmarken bland alla grästuvor då ungarna var långt ifrån flygfärdiga.
 
Däremot fick jag se ett Tranpar med sin unge på långt håll...
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trana
 
Trana och detta är hannen
 
Lilla Tranungen...
 
 
 
Väl dold i det höga gräset syns den lilla ungen huvud... 
 
Gräsandhona
 
...samt en Tofsvipa 
 
 
Tofsvipa
 
Softande Highland Cattle
 
Den här kossan snörvlade och snarkade och vad riktigt avslappnad...
 
Väsby Sjöäng
 
Jag fortsatte mot Översjön och från oss i Kista är det drygt 9 km dit...
 
Översjön
 
Översjön
 
Härefter fortsatte jag hemåt via Säbysjön...
 
Hemma igen...
 
 
Dagens cykelsträcka blev 20,06 km och så underbart att ha så lättillgänglig natur så nära oss.
 
Stort TACK för det och till dig min bloggläsare önskar jag en finfin måndag och var rädd om dig och de dina samt dina medmänniskor.

Kommentarer:

1 Anonym:

Visst är det underbart med värmen. Man får lite Thailands vibbar. Samtidigt är jag glad åt att inte vara där nu.
Kram Gertrude 💖

Svar: Ja tack Gertrude verkligen och vi är också glada över att vi lämnade Thailand i tid innan allt stök satte igång på allvar och att vi trivs så bra här hemma i Stockholm igen. Kram ❤
Annika i Stockholm Sverige

2 Birgitta S :

Härlig cykeltur o vädret är toppen nu. Gäller att njuta av kvällarna efter jobbet.
🐕😍☀️

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och visst är det underbart och stora skäl att njuta lite mer extra. 😀🥰😎
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: