2020-06-07 Härlig cykeltur i vår omnejd på 23.83 km, Sångsvanar och vacker natur...

Till att börja med vill jag skriva stort TACK min älskade Fina Familj för en trevlig kväll igår med god mat och dryck och våra glada mysiga döttrar och svärson samt barnbarn😍 
 
Idag var det dags för Rulle att hjälpa Maria att lägga trall på hennes balkong och jag roade mig med att cykla till/från Naturreservatet Järvafältet, Väsby Sjöäng, Fäboda, Översjön och Säbysjön och denna runda från oss i Kista Torn är bara 23,83 km.
 
Färden började med sol och svala vindar men sen kom det en kort lokal skur så jag fick testa nya cykelregnjackan i Gortex och den fungerade toppenbra. Efter en kort stund var regnet över så det blev byte till vindjackan igen för att det inte skulle bli för svettigt. 
 
Mitt främsta mål för dagens cykeltur var att återigen besöka Väsby Sjöäng för att se om jag denna gång fick se Sångsvanparet med sina ungar och det fick jag men på långt håll. Fyra ungar såg jag och så söta och fina är de.
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A5ngsvan
 
Sångsvan med sina 4 ungar i Väsby Sjöäng
 
 
 
Pappa Sångsvan...
 
Vad roligt att de var kvar där och såg ut att må hur bra som helst. 
 
Såg även en Gräsandsmamma med sina ungar
 
Jag cyklade vidare och valde en lite längre runda idag via Fäboda.
 
Fäboda Gård har jag just passerat
 
 
Färden rullar vidare mot Översjön i solens sken
 
Underbara cykelvägar...
 
 
Har lämnat Fäboda Gård och på väg till Översjön...
 
 
 
 
Översjön och där simmar en ensam Sångsvan...
 
Här via länken kan du se skillnaden mellan en Sångsvan och en Knölsvan om du vill veta....
 
 
Mums med vattenväxter...
 
En vacker Sångsvan
 
 
 
 
 
Bye, bye Översjön och färden rullar vidare till Säbysjön...
 
Säbysjön och här finns mycket fåglar då de trivs bra här...
 
 
 
Ett stort gäng med Kanadagäss...
 
Skrattmås...
 
 
Så grönt och lummigt och här vid sjön det finns även en liten grillplats här...
 
Färden rullar vidare hemåt igen via Hägerstalund...
 
Tjärblomster vid vägkanten...
 
...som besöks av en Humla...
 
 
 
Dagens cykeltur blev 23,83 km och stort TACK för att vi har så nära till dessa fantastiska naturområden!
 
Till dig min bloggläsare önskat jag en skön söndag var du en gör eller hittar på och var rädd om dig och de dina samt dina medmänniskor.
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Du tar lika fina bilder var du än är i världen. Det är så trevligt att följa med på dina utfärder. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket för det goa fina Gertrude och det är alltid lika trevligt att veta att du är med mig visuellt och i tanken🥰 Stor varm kram till dig från mig❤
Annika i Stockholm Sverige

2 Birgitta S :

Vilka härliga bilder och djuren ser ut att njuta i naturen. Det ser verkligen ut som landet och ändå är det så nära erat hem. Själv roa jag mig med tandhygenist idag o det är alltid skönt. Tyvärr hittade hon emalj som spruckit skall åtgärdas nästa vecka.
😍🐕

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och respons på mina bilder. Skönt med rena tänder efter rengöring och precis som om man har fler tänder än innan.😁 Lycka till med emaljfixningen. 😍
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: