2020-06-23 Dagens promenad bjöd på natur, kultur och ensilagetillverkning...

Wow, vilken underbar och varm sommardag, minst +27C, och solen skiner från en klarblå himmel!
 
Vid foten av Granholmstoppen
 
Del av Granholmstoppen och Discbanan...
 
Bra info!
 
Kulturinfo och här på Järvafältet finns det många kulturminnen av olika slag...
 
 
 
Jag valde att inte gå upp på kullen då det var lite väl välvuxet gräs där så det är svårt att få en uppfattning om platsen. Det blir därmed ett besök där närmare hösten istället... 
 
En vacker Blåklocka vid dikeskanten
 
En liten gäst på besök...
 
 
 
Nu håller de på och tar upp det nyslagna gräset och tillverkar ensilage på plats, dvs det som ligger i de vita plastrullarna...
 
 
 
Via länken kan du läsa om vad ensilage är om du vill:
 
 
 
 
När det breda monstret passerade mig på vägen gällde det ställa mig långt åt sidan i gräset vid vägen för att inte träffas av monstret...
 
Färdigslaget så här kommer den maskinen på vägen vid fågelsjön...
 
 
 
Kanadagåsfamiljen gömde sig i det höga gräset vid sjön...
 
"Dammsugning" av gräset och därefter ensilagetillverkning i samma process...
 
 
 
 
Det var både roligt och intressant att se hur dessa ensilagebalar blir till direkt på plats...
 
Hoppas de nu får ligga ifred på fältet tills de plockas upp då en genomgående skada i plastskiktet runt balen förstör ensilaget.
 
Här ligger de nyslagna gräset kvar och ska också bli ensilage framöver...
 
Stort TACK till mig själv och min omgivning för en mysig och informationsrik långis och till dig min bloggläsare önskar jag en skön tisdagskväll.

Kommentarer:

1 Klara:

Vilken vacker natur <3

Svar: Tack så mycket Klara för din kommentar 😊😁
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: