2021-06-30 Återigen ett personligt rekord i marklyft, 92,5 kg!

I dagens styrketräningsprogram ingick även deadlift (marklyft) och jag gillar den nya tekniken som jag anammat med en sk Trapbar som skonar min länd/korsrygg mer än med skivstång samt innebär att jag kan lyfta tyngre vikter.
 
Mitt mål är ju att bli starkare och inte att tävla i marklyft för i så fall är det marklyft med skivstång som gäller. Nu kan jag variera tekniken som jag själv känner för med trapbar eller skivstång.
 
Idag testade jag mig fram och kunde dra upp 92,5 kg så det är mitt personliga rekord. Ett eller annat kilo mer är mycket för mig i dessa sammanhang så för min del är det inte att förringa även om det kanske låter lite futtigt för den som inte är insatt.
 
Mitt delmål är 100 kg och det siktar jag på sakta men säkert. 
 
Här nedan kan du läsa om fördelarna med marklyft i träningssyfte då de engagerar hela kroppen från topp till tå.
 
Marklyft med Trapbar
 
https://www.styrkelabbet.se/trapbarmarklyft/
 
Marklyft med skivstång
 
https://www.gymgrossisten.com/marklyft-varfor-alla-bor-gora-det.html
 
Det är en fantastisk känsla att bli starkare och att känna att kroppen hänger med och mår bra av det och det finns inga genvägar utan är bara att kämpa på i med- eller tillfällig motgång samt aldrig ge upp. 
 
För men del är fysträning bland det bästa som finns och gör så att kroppen orkar bli äldre och mer hållbar. Det är väl ett skäl gott nog, eller hur?
 
Stort TACK för en återigen härlig dag och till dig min bloggläsare önskar jag en trevlig onsdagskväll!

Kommentera här: