2022-11-13 När amatörer blir proffs...

Idag beslöt Maria och jag att vi återigen skulle gå vår långis i Tyresta Nationalpark men den här gången var vi mer rustade för både ljus och mörker. Denna gång hade vi även full fokus på märkningen av de stigar och den rutt vi valde att gå på och så även när mörkret föll vid kl. 15.45.
 
Vädret bjöd på sol och en temperatur på +7-11 C
 
Min nya Silva pannlampa fungerade utmärkt och jag fick även användning av min nya Power bank för att sätta den på laddning när batteriet var slut efter fullt ljus i ca 1,5 timme. Då var det bara att traska på igen med fullt ljus. Det bästa är att ljuskäglan är vid och visar långt fram så man på håll ser markeringar på träd eller stolpar samt hur omgivningen ser ut i mörkret. 
 
Lite frostigt gräs i Tyresta Nationalpark vid ankomsten kl. 09.00
Inköp av områdeskarta för 30 kr på plats och som är bra för att få en översikt över de stigar som vi vill gå på dvs var de börjar och slutar... 
På väg till Urskogsslingan...
Ursskogsstigen
Stenröse
Efter Ursskogsstigen beslöt vi att gå till Årsjön och vidare över brandområdet...
Årsjön ligger spegelblank
Magiskt vackra Årsjön vars yta ligger spegelblank och reflekterar både himmel och skog
Maria njuter av utsikten
...och så även jag (Maria har fotat)
Just nu följer vi de orangefärgade märkena
Vi valde sedan att gå på Storskogsslingan 8 km och då ska vi följa de gröna markeringarna
Handkarta är bra kontra vägvisarna (Maria har fotat)
 
Härlig natur (Maria har fotat)
Här gäller det att ha ordning på fötterna
På väg på Storskogsslingan mot Stensjön och det börjar skymma så smått samt älvorna bjuder upp till dans på ängen 
En kollossal rotvälta
Framme vid vackra Stensjön och solen börjar dala
Nu ska vi följa de helgröna markeringarna
Dags att preppa för mörkrets inbrott med pannlampan på...
 
Maria fick låna den gamla pannlampan som ficklampa och back up för sin egen del bakom mig...
 
Härligt att se så bra även i mörkret med hjälp av pannlampan i brandområdet med slutmål Tyresta by samt parkeringen... 
Framme vid bilen vid kl. 18 tiden
Vettigare packning den här gången än sist för min del😄 
Dagens runda
Maria GPS översikt
 
Stort TACK till min älskade Maria för en härlig långrunda och den här gången behövde inte vår övriga Fina Familj bli oroliga över våra förehavanden, även efter mörkrtets inbrott, utan kunde följa oss via Google Map om de ville. Till dig min bloggläsare önskar jag en skön söndagskväll!

Kommentera här: