2022-10-31 Vila i frid lilla kvigan Bodil, Highland Cattle!

På eftermiddagen styrde jag mina steg till hagen ca 1 km söder om Hägerstalund där Maria och jag hittade kvigan av rasen Highland Cattle och som nyligen avlidit av okänt skäl. Då vi inte vid det tillfället hittade någon skylt om vem som är djurägare ringde jag polisen som skulle kolla upp det. Vid hemkomsten kontaktade jag Bögs Gård, Anders Ström, som också har Highland Cattles med det var inte deras djur utan de djur som går i den här hagen tillhör Mats Hegeland och Anders lämnade telefonnumret till polisen som kontaktade Mats direkt.
 
Maria hade svårt att släppa det här så hon åkte till hagen i morse och träffade då Mats som hade varit ute redan igår i mörkret och letat. Hagarna är stora och han visste inte då exakt var han skulle leta efter henne så han fick åka hem igen.
 
När Maria träffade Mats i morse kunde hon visa honom exakt var kvigan låg i hagen och han blev givetvis ledsen över det som hänt henne. Han trodde att hon hade fått något i halsen när hon betade eftersom hon hade fradga runt munnen och att hon förmodligen avlidit direkt pga av att hon inte fått luft. Enligt honom är det oerhört svårt att hitta en direkt orsak till att hon avled så snabbt men att det dess bättre händer väldigt sällan. Det finns inga konstigheter eller gifter i de hagar som de går fritt i, det har de koll på och är noga med det.
 
Jag ringde Mats under min promenad och tackade för att de var på plats så snabbt samt att de är så måna om sina djur. Kvigan blev lite drygt 4 år och Maria och jag kallar henne Bodil. Jag skänkte henne en hälsning när jag var vid platsen där hon dog igår och önskar att hon ska vila i frid.
 
Mats uttryckte också sin tacksamhet att vi uppmärksammat hennes död i hagen och att vi gjorde vad vi kunde för att rapportera det. Det är en självklarhet för oss och vi skulle aldrig underlåta att hjälpa ett djur eller rapportera om något känns fel. Det gör man bara om man bryr sig och värnar om våra djur och det gör vi.
 
Här vid trädet i hagen igår eftermiddag hittade vi den stackars döda kvigan Bodil, 4 år... 
Mot Hägerstalund
Kompisarna i hagen
 
Mats berättar att han inte har någon ekonomisk vinning av att äga sina djur utan de får gå där fritt i hagarna och vårda landskapet tills de är pensionerade. Det känns bra både i mitt och Marias hjärta!
 
En bit ifrån den hage som de gick i såg jag den här skylten och Mats ska se till att det kommer upp fler skyltar så man vet vem man ska kontakta om man upptäcker något som inte ser rätt ut med djuren eller i hagarna. 
 
I hagarna i närheten på Västra Järvafältet går det Baggar...
 
På vägen hem gick jag via Marias hus i Barkarbystaden så hon passade på att ta en paus från arbetet och gå med mig på en runda och därefter vände hon hem till sig igen. Det var ett mysigt inslag i min promenad att få lite sällskap av henne.
 
Det mörknar redan vid kl. 16.30 nu och månen lyser upp så vackert med sin månhalva på himlavalvet.
Dagens runda 
 
Stort TACK för alla de fina upplevelser jag fått idag av samt djurägaren Mats och min älskade Maria på ett kort men kärt sällskap. Till dig min bloggläsare önskar jag en fin måndagskväll samt en ny fräsch vecka!
 
 

Kommentera här: